Sklep internetowy będzie przynosił zyski, jeśli dostosujemy go do potrzeb i wymagań swoich klientów. Podczas tworzenia strony internetowej sklepu należy wziąć więc pod uwagę wygodę użytkownika i dążyć do tego, by zakupy były dla niego łatwe i przyjemne. Dobrze zaprojektowany e-sklep pod kątem UX, czyli User Experience to klucz do sukcesu i duża przewaga na tle konkurencji. Dowiedz się, jak powinien wyglądać dobry UX w sklepie online.

Czym właściwie jest UX?

UX jest skrótem od User Experience, co można przetłumaczyć jako doświadczenie użytkownika, towarzyszące mu podczas przeglądania strony, a mówiąc dokładniej – projektowanie pozytywnych doświadczeń użytkownika. UX jest dziedziną nauki, która zajmuje się badaniem i projektowaniem wspomnianych doświadczeń oraz optymalizowaniem rozwiązań dla stron internetowych.

Zgodnie z tą zasadą strona WWW powinna być użyteczna, łatwa i wygodna w nawigacji oraz przyjemna w przeglądaniu. UX ma zatem ogromny wpływ na decyzje zakupowe klientów. Sklep online, który będzie czytelny i funkcjonalny, skróci i uprości drogę konsumenta do dokonania zakupów, a tym samym wpłynie na wzrost liczby konwersji.

Dobrze zaprojektowany sklep internetowy, czyli jaki?

Zacznijmy od tego, co utrudnia nawigację po e-sklepie, zniechęca do przeglądania oferty i powoduje porzucenie strony. Jest to na pewno chaotyczny, nieintuicyjny układ strony, brak istotnych elementów i informacji, takich jak np. przyciski call to action, metody i koszty dostawy czy dane kontaktowe. Użytkowników odstraszają też krzykliwe banery, nachalne reklamy i zbyt dużo wyskakujących pop-upów. Należy więc zadbać o funkcjonalne rozwiązania, a także pozbyć się niechcianych i źle postrzeganych elementów.

Jeśli chcemy przyciągnąć klienta i zatrzymać go u siebie na dłużej, musimy zadbać m.in. o wygodną nawigację, sprawne działanie sklepu oraz jego przejrzysty, prosty i atrakcyjny design. Klient powinien bez problemów poruszać się po sklepie i szybko dotrzeć do wybranej kategorii lub produktu.

Stworzymy dla Ciebie profesjonalny e-sklep, który przyciągnie klientów i będzie generował zyski. Sprawdź >>

Najważniejsze cechy sklepu online w oparciu o UX

  • Intuicyjność  

Aby klient mógł sprawnie poruszać się między poszczególnymi kategoriami i dotrzeć do wybranej podstrony, wszystkie elementy muszą być rozmieszczone w odpowiednich miejscach, tak, by można było je od razu znaleźć. Przykładowo, przejrzyste menu podzielone na czytelne kategorie powinno znajdować się na górze lub z boku strony, zakładka ,,Kontakt’’ w stopce, a koszyk zamówień i panel użytkownika w górnym, prawym rogu. Na górze strony warto też zadbać o klikalne logo, które pozwoli na szybki powrót do strony głównej oraz pole wyszukiwania. Poruszanie się po stronie ułatwią także ścieżki breadcrumbs, dzięki którym można zobaczyć, gdzie dokładnie jesteśmy na stronie i łatwo wrócić do poprzednich podstron.

  • Użyteczność 

Sklep internetowy powinien mieć prosty układ i umożliwiać wygodne i nieskomplikowane zakupy. Należy go więc zaprojektować tak, by ułatwiał znalezienie pożądanego produktu i skracał do minimum czas dokonania pomyślnej transakcji. Pomoże w tym np. czytelny interfejs, filtrowanie produktów po wybraniu konkretnych cech (materiał, cena, rozmiar, kolor itd.), przyciski CTA, znajome komunikaty czy wyczerpujące opisy produktów. Dzięki intuicyjnym, funkcjonalnym rozwiązaniom i elementom konsument będzie łatwiej poruszał się po sklepie oraz chętniej dokona zakupów i z większym prawdopodobieństwem wróci do sklepu w przyszłości.

  • Atrakcyjność 

Duży wpływ na decyzje zakupowe ma również design sklepu internetowego. Użytkownik, zanim zapozna się z ofertą produktową, ocenia stronę pod względem estetyki. Zaraz po wejściu na stronę, wyrabia sobie pewną opinię na jej temat. Wygląd może więc zdecydować o tym, czy użytkownik będzie chciał przejrzeć zawartość witryny. Atrakcyjny, ładny i przejrzysty wygląd e-sklepu wywoła pozytywne emocje i zachęci do przejrzenia oferty.

Bardzo ważna jest odpowiednia kolorystyka dobrana do branży i grupy docelowej oraz oczywiście sposób prezentacji produktów. Zdjęcia powinny być profesjonalne, wysokiej jakości, a opisy produktów dokładne, zrozumiałe, czytelne i podzielone na akapity. Produkt ma więc być przedstawiony tak, by klient widział jego największe zalety i uznał go za atrakcyjny.

  • Dostępność  

Strona internetowa sklepu powinna być prosta w obsłudze i dostępna dla wszystkich. Koniecznie więc trzeba zadbać o responsywność, a więc prawidłowe wyświetlanie strony na urządzeniach mobilnych, takich jak smartfony czy tablety.

Oprócz tego trzeba mieć na uwadze, że zakupy w Internecie robią nie tylko osoby młode i zaznajomione ze światem e-commerce. Warto pomyśleć także o osobach starszych czy niepełnosprawnych i wdrożyć do swojego e-sklepu pewne ułatwienia. Możliwość zmiany fontu na większy, okno czatu, asystent sprzedaży – to tylko niektóre z nich. Pamiętajmy, że im większa dostępność i łatwość obsługi, tym więcej osób dokona transakcji.