Obowiązujący obecnie system podatkowy nakłada na podatników szereg zróżnicowanych obowiązków. Tak też jest w przypadku większości transakcji w obrocie gospodarczym, gdzie zawarcie umowy lub czynności cywilnoprawnej wiąże się z rozliczeniem podatku od czynności cywilnoprawnych (PCC). Nie wolno jednak zapominać, że do poprawnego uiszczenia opłaty z tym związanej niezbędne jest sporządzanie deklaracji PCC, co nie zawsze jest proste i oczywiste, a co za tym idzie czynność tą warto powierzyć specjalistom z Biura Rachunkowego MJM Sp. z o.o.

Jak to jest z podatkiem od czynności cywilnoprawnych?

Podatek od czynności cywilnoprawnych to zobowiązanie, które od 1 stycznia 2001 r. zastąpiło opłatę skarbową, która obowiązywała od umów i innych czynności cywilnoprawnych. Warto zatem pamiętać, że dokonując pewnych transakcji gospodarczych, trzeba liczyć się z tym, że należy od nich odprowadzić tzw. podatek od czynności cywilnoprawnych. Aby jednak uregulować tego typu należność, niezbędne jest wypełnienie deklaracji PCC-3, która tak samo jak rozliczenie roczne, musi trafić do Urzędu Skarbowego. Stąd też cały proces związany ze sporządzaniem deklaracji PCC-3 warto powierzyć doświadczonym specjalistom z Biura Rachunkowego MJM. Należy tu bowiem mieć świadomość, że jak mówi przedstawiciel Biura Rachunkowego MJM –

Dokonując zawarcia różnego rodzaju umów lub czynności cywilnoprawnych w życiu codziennym nie tylko przedsiębiorca, lecz także osoba fizyczna, która nie prowadzi działalności gospodarczej, będzie zobowiązana do rozliczenia z tego tytułu podatku od czynności cywilnoprawnych. Obowiązek ten dotyczy przede wszystkim umów sprzedaży oraz zamiany rzeczy i praw majątkowych, umów pożyczki lub darowizny, umów dożywocia, umów o dział spadku oraz umów o zniesienie współwłasności i ustanowienie hipoteki, a także umów spółki, itp. Dodatkowo opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych podlegają również zmiany tych umów (jeżeli zmiana powoduje podwyższenie podstawy opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych). Jak zatem widać sytuacji gdy niezbędne okazuje się sporządzenie deklaracjo PCC jest dość dużo, a samo wypełnienie odpowiedniej dokumentacji wymaga niejednokrotnie znajomości zagadnień księgowo – podatkowych, takich jak chociażby kwestie związane z ustaleniem podstawy opodatkowania oraz zastosowaniem właściwej stawki podatku przy danej umowie”.

Co jeszcze warto wiedzieć o PCC?

Zlecenie sporządzania deklaracji PCC specjalistom z Biura Rachunkowego MJM to działanie, które wskazane jest przy wielu różnego rodzaju transakcjach, pod warunkiem że ich przedmiotem są:

  • rzeczy znajdujące się na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub prawa majątkowe wykonywane na terytorium Rzeczypospolitej Polskie,

  • rzeczy znajdujące się za granicą lub prawa majątkowe wykonywane za granicą, w przypadku gdy nabywca mieszka lub ma siedzibę na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej i czynność cywilnoprawna została dokonana na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

Dodatkowo warto wspomnieć, że specjaliści z Biura Rachunkowego MJM, na sporządzenie deklaracji PCC, mają 14 dni od dnia zawarcia umowy i dokonania czynności, która jest w ten sposób opodatkowana. Wyjątkiem jest tu sytuacja, kiedy w ciągu miesiąca miały miejsce 3 lub więcej takich czynności (wówczas można złożyć za dany miesiąc zbiorczą deklarację w sprawie podatku od czynności cywilnoprawnych).

Sporządzenie deklaracji PCC to tylko jedna z wielu usług oferowanych przez Biuro Rachunkowe MJM. Dlatego też bez względu na to czy potrzebna jest wyłącznie obsługa z zakresu transakcji w obrocie gospodarczym, czy też kompleksowa pomoc z w kwestiach związanych z księgowością, kadrami lub płacami, warto sprawdzić jak pomóc mogą tu zatrudnieni tam fachowcy.