Polski Fundusz Rozwoju zaangażował się w tarczę finansową – program wsparcia dla małych i średnich przedsiębiorstw, których sytuacja finansowa uległa pogorszeniu wskutek kryzysu wywołanego pandemią koronawirusa. Podstawowym celem programu jest pomoc firmom w utrzymaniu płynności finansowej i dotychczasowej liczby osób zatrudnionych. Sprawdźmy, kto dokładnie może ubiegać się o wsparcie i jak je rozliczyć.

Kto może ubiegać się o pomoc z PFR?

Wsparcie z tarczy kryzysowej jest dostępne dla wszystkich przedsiębiorców zatrudniających od 1 do 9 pracowników, oraz których roczny obrót lub suma bilansowa nie przekracza 2 miliony Euro (w przypadku mikroprzedsiębiorców) lub zatrudniających do 249 pracowników przy rocznym obrocie dochodzącym do 50 milionów Euro.
Z pomocy może skorzystać także przedsiębiorca, który zaobserwował spadek obrotów o co najmniej 25 procent, poczynając od lutego 2020 r. w porównaniu do miesiąca poprzedniego. Finansowanie przyznaje się na podstawie wniosku składanego przez system bankowości elektronicznej wspierany przez Polski Fundusz Rozwoju przy realizacji Programu.

Zwrot – jaka część środków podlega?

Przedsiębiorca, który spełnienia określone warunki, zostaje częściowo zwolniony ze zwrotu środków. Mikroprzedsiębiorcy muszą spełnić przy tym dwa warunki – kontynuować prowadzenie działalności przez okres jednego roku oraz utrzymać średni stan zatrudnienia pracowników.

Środki z subwencji mogą być przeznaczone na pokrycie wszelkich kosztów związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej m.in. wynagrodzenia pracownicze, zakup towarów oraz inne zobowiązania wynikające z najmu czy zakupu środków trwałych.

Subwencja w księgach rachunkowych

Podatnicy nie mają obowiązku zaliczać subwencji do przychodów podatkowych. Koszty, które zostały sfinansowane w ramach subwencji, są przyporządkowane do kosztów uzyskania przychodów na ogólnych zasadach. Co za tym idzie, kwota uzyskanej subwencji nie podlega opodatkowaniu od czynności prawnych.

Otrzymana subwencja powinna zostać wykazana w bilansie po stronie pasywów jako długo- lub krótkoterminowe zobowiązanie (z ramienia kredytów z uwzględnieniem terminu wymagalności). Aby mieć pewność, że subwencja została prawidłowo rozliczona, warto skorzystać z usług sprawdzonego biura księgowego, takiego jak Kancelaria Rachunkowa Agnieszka Rzędzicka.

Co więcej, biorąc pod uwagę wysokość kwoty oraz charakter transakcji, rządowe wsparcie finansowe powinno zostać przedstawione jako pozycja uszczegóławiająca do pozycji, w której zostanie ujęta. Dodatkowe zapisy powinny natomiast uwzględniać fakt, że subwencja podlega częściowego umorzeniu.