Strona, która wolno się ładuje, potrafi zniechęcić najcierpliwszego klienta. Nawet najlepszej jakości treści, jeśli wyświetlają się w ślimaczym tempie, nie mają siły przebicia. W dzisiejszym artykule przyjrzymy się znaczeniu szybkości ładowania strony i odpowiemy na pytanie, czy czas wyświetlania się witryny ma wpływ na SEO?

Dlaczego szybkość ładowania strony jest ważna?

Szybkość Internetu z roku na rok rośnie. Kiedyś osiągnięcia na poziomie powyżej 30 Mb/s wydawały się abstrakcją, dziś są faktem. Internauci przyzwyczaili się, że posiadając dobrej jakości łącze, strony internetowe wyświetlają się w błyskawicznym tempie. A gdy trafią na stronę, na którą trzeba czekać dłużej niż 4 czy 5 sekund, porzucają ją i szukają tych samych informacji gdzie indziej.   

Ludzie faworyzują szybko działające witryny WWW. Nie inaczej jest z robotami wyszukiwarek, które indeksują treści internetowe. Jeśli robot zajmuje się wolno działającą stroną, może nie zdołać zapisać wszystkich jej podstron, przez co nie będą one pojawiać się w wynikach wyszukiwania (ograniczony czas działania robotów Google nazywamy "budżetem indeksowania").

Chyba nie trzeba nikomu tłumaczyć, że oba opisane czynniki znacząco wpływają na konwersję danej witryny, czyli pożądane działania odwiedzających (np. dokonanie zakupu, wypełnienie formularza itp.). Ponadto przyzwoita szybkość ładowania strony wpływa pozytywnie na Quality Score (parametr Google Ads). To znaczy, że reklamy szybko wyświetlających się stron są faworyzowane na tle konkurencji, co więcej – mogą kosztować mniej. 


Wykonaj darmowy audyt strony i popraw jej widoczność w wyszukiwarce. Wykonaj teraz>> 


Czy moja strona wyświetla się odpowiednio szybko?

Po pierwszych akapitach każdy posiadacz strony WWW zastanawia się zapewne, czy jego strona działa odpowiednio szybko. Oczywiście da się to sprawdzić, przeprowadzając szczegółowy audyt

Istnieją specjalne narzędzia służące do pomiaru szybkości stron internetowych, które wskazują, czy witryna funkcjonuje w ramach standardów. Co więcej, niektóre narzędzia podpowiadają, co zrobić, aby poprawić jej funkcjonalność. 

Narzędzi tego typu jest cała masa. Do sprawdzonych rozwiązań należą m.in.:

  • GT Metrix – przeprowadza szczegółowy audyt strony internetowej, 
  • PageSpeed Insights – nieco mniej rozbudowane rozwiązanie sygnowane marką Google,
  • Pingdom – jedno z najdłużej działających narzędzi tego typu, 
  • WebPage Test – uznawane za jedno z najlepszych i najbardziej rozbudowanych narzędzi do sprawdzania funkcjonalności stron WWW.

Nie ma wątpliwości, że jest w czym wybierać. I warto skorzystać z tego urodzaju. Nie skupiaj się na jednym narzędziu. Skorzystaj z kilku, jednak otrzymane wyniki porównuj na przestrzeni tego samego narzędzia. Wówczas będziesz miał pewność, że test przebiegł prawidłowo, a ty posiadasz sprawdzone dane, które zazwyczaj są przedstawiane w skali procentowej lub punktowej od 1 do 100. 


Test szybkości strony. O czym warto pamiętać?

Testując szybkość strony, warto pamiętać o kilku zasadach, które poprawią jakość pracy. O jednej z nich już mówiliśmy – wykonuj kilka testów w obrębie jednego narzędzia. Ponadto przeprowadź test przed i po wprowadzeniu zmian, aby wiedzieć, czy działania przyniosły zamierzony efekt. Nie ograniczaj się wyłącznie do strony głównej. Sprawdzaj też jakość działania podstron. 

Pamiętaj również, żeby powracać do audytu funkcjonalności strony co jakiś czas. Nigdy nie wiesz, czy jakaś nowo dodana grafika, czy inny ciężki plik nie spowolniły jej działania. 

Szybkość ładowania strony a SEO

Nie ma wątpliwości, że wyszukiwarki uważają za bardziej wartościowe strony, które wyświetlają się szybciej, więc śmiało można stwierdzić, że szybkość ładowania strony ma spory wpływ na SEO. Mało tego, wielu specjalistów wymienia ten czynnik jako jeden z najważniejszych. Nic dziwnego, wolno wczytująca się strona jest skreślana na starcie. Dlatego warto dbać o sprawne działanie swojej website i robić regularne audyty, zanim zaskoczy nas „niewyjaśniony” spadek widoczności witryny w sieci.