Żadna nowoczesna firma nie jest w stanie funkcjonować bez korzystania z Internetu – czy to w celu świadczenia usług, czy do działań reklamowych. Sprawnie działające łącze wymaga jednak poniesienia pewnych kosztów, a te należy ujmować w dokumentacji finansowej przedsiębiorstwa. W poniższym artykule wyjaśniamy, jak robić to poprawnie oraz przybliżamy kwestie związane z ulgą na Internet. Zapraszamy do lektury!

Czym jest ulga na Internet

Polskie prawo przewiduje dla przedsiębiorców rozmaite ulgi związane z ponoszonymi wydatkami. Jedną z nich jest ulga na Internet, którą ujmujemy w rocznym zeznaniu podatkowym w dwóch kolejnych następujących po sobie lata. Warunkiem jest tu jednak to, że podatnik nie korzystał wcześniej z tej ulgi. W 2020 roku zatem z ulgi za internet mogą skorzystać przedsiębiorcy, którzy nigdy wcześniej tego nie robili lub po raz pierwszy skorzystali z niej w 2019 roku. Zauważyć zależy przy tym, że ograniczona jest kwota, jaką możemy odliczyć i wynosi ona maksymalnie 760 złotych na osobę. Nie ma możliwości łączenia limitu na przykład w przypadku rozliczenia małżonków.

Ulga na internet przysługuje kilku grupom podatników. Jedną z nich są osoby, które podatek rozliczają na zasadach ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych. Mogą z niej skorzystać też podatnicy, którzy podatek dochodowy obliczają według skali podatkowej, pod warunkiem, że wydatki na Internet nie były wcześniej ujmowane w kosztach firmowych. Ostatnią grupą są podatnicy nieprowadzący działalności gospodarczej. W przypadku rozliczenia małżonków, którzy mają wspólnotę majątkową, możliwe jest własne rozliczenie ulgi przez jednego z nich. Na fakturze z Internet muszą wtedy znaleźć się dane tego z małżonków, który chce korzystać z ulgi.

Ujmowanie wydatków na Internet

Istotną cechą ulgi na Internet jest to, że obejmuje ona nie tylko korzystanie z Sieci w mieszkaniu lub siedzibie firmy, ale również wszelkie koszty związane z korzystaniem z Internetu – między innymi w kafejce internetowej czy w telefonie. Ważne jest tu jednak właściwe dokumentowanie wydatków. Warto powierzyć to specjalistom na przykład z biura rachunkowego, które prowadzi w Tarnowie Ewa Kaczorowska, podobnie jak wszelkie inne sprawy związane z księgowością firmy. Dokumentem, który stanowi podstawę korzystania z ulgi na Internet, jest faktura za tego rodzaju usługi.

Na fakturze znaleźć muszą się dane nabywcy oraz sprzedawcy usługi, a także rodzaj zakupionej usługi. Ponadto zawierać musi kwotę, jaką zapłacił przedsiębiorca oraz stwierdzenie, że doszło do realizacji usługi i rzeczywiście ponieśliśmy jej koszty, zamiast jedynie do jej zamówienia. Warto zatem dołączyć do faktury również dokument poświadczający zapłatę, na przykład potwierdzenie wykonania przelewu. Ulga na Internet powinna zostać ponadto wykazana w załączeniu PIT/O do formularzy PIT-28, PIT-36 oraz PIT-37. Załącznik ten służy właśnie do ujmowania przysługujących ulg podatkowych.