W ostatnich latach można zaobserwować rosnące znaczenie wartości znaków towarowych w majątku firm. Szacuje się, że znaki towarowe największych międzynarodowych koncernów sięgają niemalże 90% ich wartości rynkowej. To niebywałe, jak zwykła grafika lub symbol, wpływają na postrzeganie danej marki przez klientów i konkurencję. Jakie funkcje pełni znak towarowy? Zapytaliśmy o to specjalistę z Kancelarii Prawno-Patentowej BELLEPAT!

Czym jest znak towarowy?

Zanim przejdziemy do funkcji, jakie pełni znak towarowy, warto zapoznać się z definicją tego terminu. Znak towarowy to oznaczenie, które pozwala odróżnić towary oferowane przez jednego przedsiębiorcę od towarów oferowanych przez innego przedsiębiorcę. Ustawa o Prawie własności przemysłowej definiuje znak towarowy jako:

„każde oznaczenie umożliwiające odróżnienie towarów jednego przedsiębiorstwa od towarów innego przedsiębiorstwa oraz możliwe do przedstawienia w rejestrze znaków towarowych w sposób pozwalający na ustalenie jednoznacznego i dokładnego przedmiotu udzielonej ochrony”.

Co może być znakiem towarowym? Jak wyjaśnia rzecznik patentowy z Kancelarii Prawno-Patentowej BELLEPATmoże być wyraz, rysunek, cyfra, kolor, nazwisko przedsiębiorcy, forma przestrzenna, a nawet dźwięk. Choć może się wydawać, że w tworzeniu znaków towarowych nie ma żadnych ograniczeń, to tylko pozory. Artykuł 129 przytoczonej wyżej ustawy dokładnie precyzuje, jakie oznaczenia nie mogą zostać objęte prawem ochronnym. Podczas rejestracji znaku towarowego warto skorzystać z pomocy doświadczonego rzecznika patentowego, który będzie czuwał nad pomyślnym przebiegiem całej procedury. Kancelaria BELLEPAT gwarantuje skrupulatne przygotowanie wymaganej dokumentacji i dokonanie zgłoszenia znaku towarowego.

Po co firmie znak towarowy?

Celem każdej firmy jest zdobycie jak największej liczby klientów, którzy będą korzystać z jej usług lub kupować wytworzone przez nią towary. Problem w tym, że współcześni konsumenci nie muszą wybierać spośród oferty kilku firm działających na rynku. Do swojej dyspozycji mają ich tysiące – zarówno w kraju, jak i za granicą. Znak towarowy zwiększa rozpoznawalność danej firmy i ułatwia jej ekspansję na inne rynki. Ponadto jest to nieoceniony instrument nieskrępowanej konkurencji. Znak towarowy znanej i lubianej przez konsumentów firmy działa jak reklama i gwarancja jakości. Produkty takiego przedsiębiorcy automatycznie notują wyższą sprzedaż, nawet jeśli ich jakość jest podobna do wyrobów oferowanych przez inny koncern z tej samej branży. Co więcej, dzięki znakom można rozszerzać działalność drogą licencji lub sieci franszyzowej. Zastrzeżenie znaku za granicą ułatwi firmie wejście na obce rynki i podniesie wiarygodność przedsiębiorstwa w oczach partnerów handlowych. Ochrona znaków w kraju i za granicą pomoże też zapobiegać ich kradzieży przez osoby trzecie.