Badania bilansu dla podmiotów gospodarczych są w niektórych przypadkach obowiązkowe ze względu na ustawę. Wiele firm, które nie są tym objęte i tak decyduje się, by biegły rewident dokonał kontroli wewnętrznej, bo przynosi to korzyści w postaci uwiarygodnienia przed inwestorami przedsiębiorstwa oraz pozwala wychwycić błędy w zarządzaniu i poprawić efektywność. Badania bilansu firmy można zlecić w Biurze Rachunkowym Per Saldo.

Kto powinien wykonać badania bilansu?

Badania bilansu dotyczą weryfikacji wszystkich danych w nim zawartych. Taka usługa realizowana jest przez bezstronne osoby, czyli niewchodzące w skład przedsiębiorstwa. Daje to większą pewność, jeśli chodzi o wiarygodność wyników. Działanie wchodzi w skład audytu finansowego i jest obowiązkowe od 1994 roku m.in. dla spółek akcyjnych, spółdzielczych kas oszczędnościowo-kredytowych, towarzystw ubezpieczeniowych czy banków, jak i innych określonych w ustawie. Innym kryterium obligującym do kontroli jest kwestia finansowa, bo wysokość przychodów netto ze sprzedaży produktów i towarów czy sumy aktywów bilansu na koniec roku, czasem obejmuje przedsiębiorstwo obowiązkiem badania bilansu. Jak mówi pracownik Biura Rachunkowego Per Saldo:

badania i analizy finansowe zleca się biegłemu rewidentowi, by wychwycił najdrobniejsze nieprawidłowości.

Co zyskuje firma, gdy zleci badania bilansu?

Nie ma przeciwwskazań, by przedsiębiorstwo zleciło badanie bilansu, nawet jeśli nie jest to obowiązkowe. Jest to działanie zapobiegawcze, bo pozwala wychwycić ewentualne błędy w zarządzaniu oraz sprawdzić, czy managerowie firmy dobrze wykonują swoje obowiązki. Zaletą przeprowadzania analiz jest też uzyskanie większej przejrzystości finansowej firmy oraz ulepszenie w zakresie wdrażanych strategii wewnętrznych. Może działać efektywniej dzięki uzyskanym danym. Dla kontrahentów firma, która przeprowadza takie badanie, jest bardziej wiarygodna. Przedsiębiorcy mogą zaprezentować swoje sprawozdania, udowadniając inwestorom, że są godni zaufania.