Rynek e-commerce w Polsce stale się rozwija i wciąż dochodzą nowe trendy. Wszystko dzięki rosnącej sprzedaży online. Prowadzisz e-sklep? Poznaj najnowsze trendy w e-commerce. Dowiedz się, co warto wprowadzić w życie. W naszym artykule opisujemy nowości w świecie e-handlu. Zapraszamy do jego lektury i zdobycia potrzebnej wiedzy!

Co to jest e-commerce? Definicja

Definicja e-commerce związana jest z angielskim skrótem electronic commerce. Jest to handel elektroniczny, a więc e-handel. Obecnie składają się na niego transakcje, jakie dokonuje się w Internecie. Dotyczy to odzieży czy innych artykułów, jak również usług na przykład noclegu w hotelu. Warunkiem jest zapewnienie cyberbezpieczeństwa.

E-commerce w praktyce

Branża e-commerce dzięki nowym technologiom i dynamicznie zmieniającej się sytuacji na rynku związana jest z nowymi wyzwaniami. Zmieniają się nawyki konsumentów – chcą oni szybko i wygodnie, bez wychodzenia z domu robić zakupy. Coraz więcej też osób ma dostęp do Internetu i urządzeń mobilnych, przez co szuka w sieci produktów i usług.

Przez czas pandemii klienci zaczęli szukać bezpiecznych i wygodnych możliwości zakupu online, jakie przynosi im sklep internetowy.

Social commerce

Do głównych trendów w e-commerce zaliczają się zakupy online w mediach społecznościowych. Wykorzystuje się także specjalną wtyczkę, która umożliwia zakup w czasie odkrycia produktu. Ponadto możliwe jest kształtowanie pozytywnego wizerunku firmy. W tym celu skorzystaj z komentarzy i opinii na Social Media. Innym sposobem sprzedaży jest live commerce. Jest to streaming zakupowy. Polega to na prezentacji produktów na żywo i możliwości ich zakupu. Najczęściej decydują się na niego firmy, które mają w ofercie kosmetyki, ale też odzież czy ręcznie robione produkty.

kreacja-e-commerce-1200x320-v1

Sztuczna inteligencja i chatboty

Rynek e-commerce w Polsce jest coraz popularniejszy. Od kilku lat znane są zalety używania sztucznej inteligencji. Dzięki niej można polecać klientom zakupy. Wystarczy znajomość historii ich zachowań. Zainteresowanie AI będzie większe ze względu na szukanie nowych sposobów poprawy obsługi klienta. Dzięki temu można zyskać przewagę nad konkurencją. Jeśli chodzi o technologie AI, to zapewnią one nadzwyczajne doświadczenie zakupowe. Warto pomyśleć nad AR, a więc rozszerzoną rzeczywistością. Podczas zakupów online możliwe jest przymierzenie produktów czy dopasowanie danych kosmetyków. Wystarczy w tym celu wykorzystać zdjęcie.

Inną opcją są tzw. chatboty. Są to programy komputerowe, które wchodzą w interakcje z internautami za pomocą czatu. Steruje się nim poprzez rozmowę. Chatbot przekazuje informacje i świadczy usługi. Klienci będą mogli uzyskać potrzebne informacje czy rozwiązać swój problem z usługą czy produktem. Chatbot to świetna opcja dla małych i średnich firm – pozwala zastąpić pracownika-człowieka w weekendy czy w godzinach nocnych.

Click and Collect

Click and Collect oznacza zamawianie w Internecie i odbieranie produktów w sklepie. Stanowi system polegający na tym, że klienci kupują online i odbierają produkt w danym sklepie stacjonarnym. W ten sposób można zmniejszyć koszty i skorzystać z bezpłatnej dostawy.

Omnichannel – wielokanałowość

Kluczowym trendem na rynku e-commerce jest zwiększone zainteresowanie omnichannelem. Opiera się on na wielokanałowej sprzedaży. Stanowi strategię, która ma na celu wykorzystanie dostępnych kanałów. Dotyczy to kanałów online i offline. Istotne jest przy tym zachowanie spójności przekazu. Co to oznacza? Utrzymanie jednakowych cen czy warunków reklamacji. Ponieważ konsumenci korzystają z wielu platform, aby znaleźć produkty, popularnością cieszą się platformy marketplace i porównywarki cenowe. Pierwsze to platformy w rodzaju Amazona, Allegro czy marketplace pkt.pl. Z kolei porównywarki cenowe pozwalają na porównywanie cen towarów, które są oferowane przez różne sklepy.

Buy now, pay later

Różne opcje płatności przyciągają klientów do robienia zakupów w e-sklepie. Coraz popularniejszym modelem jest „buy now, pay later”, a więc „kup teraz, zapłać później”. Odroczenie płatności zachęca niektóre osoby do przeprowadzania zakupów w sklepie internetowym. Możliwe jest wówczas zapłacenie za miesiąc bądź rozłożenie płatności na raty.

E-grocery i dark store

Dzięki systemowi e-grocery możliwe jest zamawianie produktów spożywczych online i ich odbieranie w sklepie przez Twoich klientów. Towar przygotują Twoi pracownicy czy firmy kurierskie, aby dostarczyć je do domu. Z kolei dark store stanowią sklepy czy punkty, których zadaniem jest obsługa zamówień internetowych.

Chcesz sprzedawać w sieci? Zrobimy Ci sklep internetowy. Sprawdź jak>>>

Ekodostawa i Q-commerce

Jak się okazuje, trendy eko mają znaczenie również w branży e-commerce. Co to oznacza? Że część klientów jest gotowych na dopłaty za ekologiczną dostawę produktów. Ograniczają w ten sposób ślad węglowy. Z kolei q-commerce to rozwiązanie dla tych, którzy mają mało czasu i nie mogą sobie pozwolić na tradycyjne zakupy w sklepach stacjonarnych. Q-commerce to skrót od quick-commerce. Oznacza szybki handel, a więc ekspresową dostawę. Co to oznacza w praktyce? Że zakupy mają być dostarczone klientowi nie dłużej niż 30 minut od złożenia zamówienia. Dotyczy to w szczególności produktów spożywczych. Własne aplikacje ma wiele firm m.in. Bolt, Glovo czy Lisek. Zajmujesz się e-handlem? Planujesz założenie e-sklepu? Postaw na szybką dostawę. Zadbaj o potrzeby swoich klientów!

M-commerce

M-commerce wciąż się rozwija. Wszystko dlatego, że konsumenci używają coraz częściej urządzeń mobilnych do zakupów w Internecie. Jak wynika z raportu Gemius, 75% użytkowników korzysta ze smartfonów[1]. W związku z tym Twój sklep internetowy powinien być dopasowany do telefonów lub tabletów.

Firma WeNet oferuje wdrożenie sklepu internetowego odpowiadającego Twoim oczekiwaniom oraz potrzebom Twoich klientów. Doradcy internetowi stworzą e-sklep, który jest atrakcyjny i nowoczesny. Poza tym zapewnią ciągłość oraz bezpieczeństwo e-sklepu.

Źródło:

[1] https://www.gemius.pl/wydawcy-aktualnosci/raport-e-commerce-2022-juz-dostepny.html