Każdy pracownik, niezależnie od zawodu, jaki wykonuje i ile godzin dziennie poświęca na pracę, musi mieć zapewnione bezpieczeństwo w trakcie zawodowych aktywności oraz znać zasady utrzymania higieny pracy. Ten, kto był kilkukrotnie zatrudniony na różnych stanowiskach wie, że za każdym razem powinien przejść szkolenie dotyczące obowiązujących zasad w tym zakresie. Szkolenie to jednak nie wszystko.

Bezpieczeństwo i higiena pracy

Mogłoby się wydawać, że bezpieczeństwo i higiena pracy są istotne jedynie w zawodach manualnych i tych, w których występuje ewentualne ryzyko wypadku w trakcie wykonywania czynności zawodowych. Przede wszystkim w pierwszej kolejności myśli się o budowlańcach, pracach na wysokości, pracy przy maszynach taśmowych, manualnym wykonywaniu przedmiotów. Warto jednak pamiętać, że każdy pracodawca powinien zbadać o przekazanie zasad BHP i dopilnować późniejszego ich przestrzegania, nawet jeśli w trakcie wykonywania zawodu zatrudniony spędza jedynie czas przed komputerem.

Wszelkie zasady dotyczące bezpieczeństwa i higieny pracy są zapisane w prawodawstwie. Szczegółowe opisy można znaleźć między innymi w Ustawie o Państwowej Inspekcji Pracy, Ustawie o ochronie przeciwpożarowej, a także Ustawie o bezpieczeństwie żywności i żywienia. Oprócz tego, że pracownik musi zapoznać się z obowiązującymi pod tym względem zasadami, pracodawca powinien umieścić podstawowe informacje z zakresu bezpieczeństwa w widocznym miejscu.

Aby zmobilizować firmy i przedsiębiorstwa do wprowadzania tych niezwykle ważnych informacji oraz do przestrzegania zasad przez pracowników organizuje się szkolenia BHP. Poza tym zapis w ustawodawstwie stanowi także o tworzeniu służby BHP.

Kto wykonuje służbę BHP i szkolenia BHP?

Część administracyjna firmy, zajmująca się kwestiami organizacji komfortowego i zgodnego z zasadami miejsca pracy, powinna zająć się także organizacją szkolenia oraz jeśli to potrzebne ustanowieniu Służby BHP. Z zewnątrz obecność tego podmiotu jest kontrolowana przez Państwową Inspekcję Pracy. To zadanie może być wykonane przez podmioty zewnętrzne, którym pracodawca zlecił tę aktywność.

Szkolenia BHP, a także prowadzenie służby BHP wykonuje Biuro Delta prowadzone przez Teresę Mazur. Oprócz tych działań główną aktywnością tej firmy jest prowadzenie usług księgowych. Biuro jest prowadzone przez Teresę Mazur w Kielcach. Działania z zakresu BHP i rachunkowości proponuje zarówno klientom z Kielc jak i dalszych okolic. Połączenie tych dwóch ważnych dla funkcjonowania firmy zadań może być bardzo korzystnym rozwiązaniem dla przedsiębiorcy.  

Zakres działania służby BHP

Według obowiązującego prawa każdy pracodawca zatrudniający powyżej 100 pracowników powinien zorganizować służbę bezpieczeństwa i higieny pracy. Podmiot wykonujący tę aktywność pełni funkcję doradcze, a także kontrolne. Jeśli w zakładzie jest zatrudnionych poniżej 100 pracowników, można powierzyć to zadanie osobie wykonującej inną pracę.

Zadania należące do służby BHP mogą być wykonywane przez pracodawcę jeżeli przeszedł on odpowiednie szkolenie i nie zatrudnia więcej niż 10 pracowników. Jeżeli żaden z pracowników nie jest na tyle kompetentny, żeby wykonywać to zadanie, przedsiębiorstwo powierza tę aktywność podmiotowi zewnętrznemu.

Służba zajmuje się między innymi przekazywaniem informacji o stwierdzonych zagrożeniach, kontroli obowiązujących warunków bezpieczeństwa, a także analizowaniu i przedstawianiu raportów w zakresie bezpieczeństwa. Związane są z tą aktywnością także inne szczegółowe zadania określone w prawodawstwie.