Księgi rachunkowe to narzędzia ewidencjonowania podatków w podmiotach gospodarczych – i nie tylko – które jako ustrój podatkowy przyjęły tzw. księgowość pełną (na zasadach ogólnych). Kto musi je prowadzić? Jakie elementy zawierają księgi handlowe? Czy prowadzenie rachunkowości pełnej jest opłacalne? Poznaj najważniejsze informacje na temat ksiąg rachunkowych.

Dla jakich podmiotów przeznaczone są księgi rachunkowe?

Księgi rachunkowe przede wszystkim prowadzą duże przedsiębiorstwa usługowe, handlowe oraz przemysłowe. Najczęściej są to zatem spółki cywilne osób fizycznych, spółki jawne osób fizycznych, spółki partnerskie oraz niekiedy osoby fizyczne. Obligatoryjny obowiązek do przyjęcia księgowości pełnej na ustrój podatkowy firmy jest jednak nałożony tylko wtedy, kiedy przychody podmiotu za ubiegły rok obrotowy wyniosły co najmniej równowartość w walucie polskiej 2 milionów euro. Oblicza się to po średnim kursie ogłoszonym przez Prezesa Narodowego Banku Polskiego.

Oprócz tego księgi rachunkowe prowadzić muszą liczne instytucje i organizacje rządowe oraz samorządowe, a także spółki handlowe (osobowe i kapitałowe).

Z czego składają się księgi rachunkowe?

Księgi rachunkowe to bardzo rozbudowane narzędzia ewidencjonowania zaszłości finansowych. Ujmuje się w nich niemalże każdą operację finansową, począwszy od obrotów i sald, kończąc na wykazie aktywów i pasywów. Księgi rachunkowe mogą być również sprowadzone do formy cyfrowej, a to daje szerokie pole do współpracy z biurami rachunkowymi. Kooperacja z takimi firmami obsługi księgowej i kadrowo-płacowej jak PROBUS jest zaś sposobem na zoptymalizowanie kosztów. Prowadzenie księgowości pełnej wymaga bowiem wysokich kompetencji i stałego monitorowania nowelizowanych ustaw. To gwarantują na rynku właśnie eksperci z biur księgowych.

Jeśli chodzi zaś o wspomnianą złożoność ksiąg rachunkowych, należy wyróżnić pięć ich najważniejszych elementów:

  1. Dziennik, który służy do systematycznego i chronologicznego zapisywania operacji gospodarczych.
  2. Konta księgi głównej, gdzie dokonuje się zapisów wszystkich operacji z uwzględnieniem salda początkowego aktywów i pasywów.
  3. Konta ksiąg pomocniczych, które ważne są dla rozliczania kontrahentów, pracowników, a także ewidencji operacji sprzedaży, zakupu, kosztów oraz środków trwałych, niematerialnych i prawnych.
  4. Wykaz składników aktywów i pasywów.
  5. Zestawienie obrotów i sald zarówno dla księgi głównej, jak i dla kont ksiąg pomocniczych.

Zalety księgowości pełnej

Księgowość pełna mimo wysokich kosztów prowadzenia, a także mimo swojej złożoności, polecana jest każdej firmie. Coraz chętniej stosują ją nawet mniejsze przedsiębiorstwa, które nie mają obligatoryjnego obowiązku korzystania z ksiąg rachunkowych i rezygnowania z ryczałtu czy KPiR. Dlaczego tak się dzieje? Księgowość pełna to skarbnica danych dotyczących sytuacji ekonomicznej firmy. Księgi rachunkowe pomagają w opracowywaniu raportów i analiz, a później strategii inwestycyjnych, portfelowych oraz produktowych. Na ich podstawie biura rachunkowe przygotowują również plany optymalizacji podatków w firmach.