Młodzi przedsiębiorcy, którzy stoją przed wyborem sposobu rozliczania działalności gospodarczej, często nie wiedzą, które rozwiązanie będzie dla nich najkorzystniejsze. Zanim zdecydujesz się na konkretną formę opodatkowania, skorzystaj z porad eksperta z biura rachunkowego Komplex. Sprawdź, jakie są główne różnice między księgowością pełną a uproszczoną.

Pełna księgowość – o tym musisz wiedzieć!

Prowadzenie ksiąg rachunkowych to rozbudowany system ewidencji, który pozwala rejestrować przychody i rozchody, wyliczać wysokość podatków oraz uzyskać rzetelny obraz sytuacji finansowej firmy. Jak wskazuje specjalista z biura Komplex, na pełną księgowość składają się: księga główna i księgi pomocnicze, zestawienia obrotów i sald kont księgi głównej i pomocniczej, wykaz składników aktywów i pasywów, uzgodnienie sald, potwierdzenia, sprawozdania i inne. Decydując się na prowadzenie ksiąg rachunkowych przedsiębiorca musi zapisywać każde zdarzenie, które niesie za sobą skutki finansowe oraz wszelkie operacje bezgotówkowe.

Księgowość uproszczona – czym jest?

Karta podatkowa, ryczałt ewidencjonowany czy KPiR – bez względu na to, który sposób rozliczania się z urzędem skarbowym wybierzesz, zyskujesz możliwość stosowania prostych rozwiązań w zakresie rejestracji i gromadzenia informacji. Specjalista z biura rachunkowego Komplex wyjaśnia, że najpowszechniejszą formą księgowości uproszczonej jest podatkowa księga przychodów i rozchodów, która występuje w dwóch wariantach – podatku liniowego oraz zasad ogólnych. Jedynym warunkiem korzystania z tego rozwiązania jest uzyskanie przychodów rocznych nie większych niż 1,2 mln euro. Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych jest z kolei stosowany przez restauratorów, firmy budowlane, handlowców oraz przedstawicieli wolnych zawodów. Co istotne, stawki ryczałtu są niższe niż w standardowe progi podatkowe, ale przedsiębiorca musi regulować zobowiązania podatkowe, nawet gdy uzyskane przychody są niższe od poniesionych kosztów.