Ocena ryzyka zawodowego pozwala określić czynniki zagrażające życiu lub zdrowiu pracowników w ich miejscach pracy, a w szczególności na zajmowanych przez nich stanowiskach. Tym samym pracodawca ma możliwość opracowywania właściwych strategii ograniczających zagrożenia. Może on też wdrożyć  plan postępowania w razie wypadku. Nie tylko jednak dla firm i ich pracowników ocena ryzyka zawodowego jest ważna. Wyniki audytów podlegają również kontroli urzędowej. Co jeszcze warto wiedzieć o ocenie ryzyka zawodowego? Najważniejszymi informacjami dzielą się eksperci z firmy ELPIX, która oferuje w Koninie i okolicach szerokie usługi BHP.

Do czego służy ocena ryzyka zawodowego?

Jak już wspomniano, ocena ryzyka zawodowego służy do określania zagrożeń w miejscach pracy konkretnych pracowników, niezależnie od tego, czy mowa o stanowisku przed komputerem, czy w hali przemysłowej. Eksperci z firmy ELPIX wyjaśniają, iż rozpoznanie czynników niebezpiecznych w firmach pozwala pracodawcom na dobór środków ochrony oraz na zaplanowanie właściwych metod wykonywania powierzonych zadań. Wiele badań oraz statystyk dowodzi zatem, iż w przedsiębiorstwach, w których wdrożono właściwe plany ochrony zdrowia i życia pracowników nie dochodzi do wypadków lub jest ich znacznie mniej. Dotyczy to m.in. szeroko rozumianej branży budowlanej oraz przemysłowej.

Specjaliści z pracowni ELPIX dodają, że ocena ryzyka zawodowego musi być częścią procedur BHP firm, a także częścią ich planów BIOZ (bezpieczeństwo i ochrona zdrowia), PPOŻ (ochrona przeciwpożarowa) oraz IBWR (instrukcja bezpiecznego wykonywania robót). Brak określonej w przepisach dokumentacji naraża pracodawcę na poważne konsekwencje prawne oraz wysokie kary finansowe.

Jak wykonać ocenę ryzyka zawodowego?

Sposób wykonywania oceny ryzyka zawodowego określony jest m.in. w normie PN-N-18002: Systemy zarządzania bezpieczeństwem i higieny pracy. Całą procedurę powinien zaplanować i przeprowadzić doświadczony zespół specjalistów do spraw BHP z takich firm jak ELPIX z Konina. Jak zdradza jeden z ekspertów tej pracowni:

Ocena ryzyka zawodowego opiera się na zbieraniu informacji ważnych dla przeprowadzenia oceny. Specjaliści do spraw BHP identyfikują na ich podstawie zagrożenia na stanowiskach pracy oraz ustalają poziom zagrożeń. Wyznaczają oni też tzw. limit ryzyka zawodowego i opracowują plan zapobiegawczy. Ważny zadaniem jest też stworzenie i zrealizowanie programu ochrony BHP. Ocena ryzyka zawodowego kończy się przygotowaniem specjalistycznej dokumentacji tak, by pracodawca mógł wdrożyć wszystkie zalecenia.

Co jest brane pod uwagę przy ocenie ryzyka zawodowego?

Oceny ryzyka zawodowego należy wykonywać przynajmniej co kilkanaście miesięcy i zawsze wtedy, kiedy na danych stanowiskach pracy zmieniły się warunki wykonywania zadań. Jeśli chodzi o czynniki, które brane są pod uwagę podczas audytu, na liście nie może zabraknąć:

  • opinii pracowników,
  • przepisów prawnych i norm technicznych,
  • oceny lokalizacji stanowiska pracy,
  • oceny warunków panujących na stanowisku pracy,
  • ocen i badań lekarskich pracowników,
  • wytycznych organów kontrolnych, w tym UDT,
  • kart charakterystyk (np. substancji chemicznych),
  • dokumentacji maszyn, urządzeń technicznych itp.,
  • analiz danych zawartych w istniejącej dokumentacji BHP firmy.

Specjaliści z pracowni ELPIX podkreślają, że ważne są również pomiary czynników szkodliwych w miejscach pracy oraz obserwacje stanowisk. Ocena ryzyka zawodowego musi być zatem bardzo wnikliwa.