Administracja towarzyszy naszej działalności niemal na każdym kroku. W życiu prywatnym też nieraz mamy do czynienia z decyzjami administracyjnymi, czy to wydawanymi na nasz wniosek, czy to dotyczącymi spraw, w których mamy interes prawny. Co zrobić, jeśli decyzja wydana przez urząd nie jest zgodna z naszymi oczekiwaniami, lub wręcz jeśli czujemy się w wyniku jej wydania poszkodowani? Zawsze możemy się od takiej decyzji odwołać.

Wymogi formalne odwołania od decyzji

Ponieważ nikt nie jest nieomylny, także urzędy mogą popełnić błąd, nie dopatrzeć wszystkich przesłanek sprawy i wydać decyzję niewłaściwie. Dlatego każdemu z nas przysługuje prawo odwołania się od decyzji administracyjnej, która dotyczy naszego interesu prawnego. Brzmi to skomplikowanie. Cóż, prawo jest skomplikowane, dlatego w sytuacji, gdy urząd wydał decyzją, z którą się nie zgadzamy, warto zasięgnąć porady Radcy Prawnego Mai Rybińskiej, która specjalizuje się w prawie administracyjnym. Aby skutecznie odwołać się od decyzji urzędu należy spełnić kilka wymogów formalnych:

  • wskazanie osoby, która składa odwołanie wraz z jej adresem;
  • przedstawienie o co wnosimy;
  • złożenie podpisu przez osobę wnoszącą odwołanie.

Czy należy uzasadniać odwołanie od decyzji administracyjnej?

Sprawy administracyjne dotyczą różnych dziedzin naszego życia i większość z nich regulowana jest dedykowanymi ustawami. Niektóre  z nich dodatkowo regulują sposób wnoszenia odwołania, w tym przede wszystkim konieczność jego uzasadnienia. Na przykład odwołanie od decyzji o lokalizacji inwestycji celu publicznego wymaga szczegółowego uzasadnienia, podczas gdy odwołanie od decyzji o warunkach zabudowy, czyli decyzji lokalizacyjnej wydawanej dla inwestycji nie będącej celem publicznym, takiego uzasadnienia nie wymaga. Pracownik Kancelarii Radcy Prawnego z pewnością udzieli porady prawnej i wyjaśni kiedy takie uzasadnienie jest potrzebne. Pomoże także sporządzić pismo, może również reprezentować przed organami administracji publicznej.