Świadectwo charakterystyki energetycznej budynku nazywane jest w skrócie certyfikatem energetycznym. Jest to dokument, który pozwala określić zużycie energii w połączeniu z kosztami eksploatacji budynku lub lokalu mieszkalnego. Świadectwo energetyczne jest regulowane ściśle określonymi przepisami prawa. W dzisiejszym artykule przybliżymy charakterystykę certyfikatu energetycznego.

Czym jest certyfikat energetyczny?

Certyfikat energetyczny to oficjalny dokument, który określa zapotrzebowanie na ilość energii niezbędnej do zaspokojenia potrzeb wynikających z użytkowania budynku lub jego części. Uwzględniane jest tu przede wszystkim zużycie energii na potrzeby ogrzewania, dostępu do ciepłej wody, klimatyzacji, wentylacji, jak również oświetlenia pomieszczeń. Wśród kluczowych parametrów, które są definiowane w świadectwie energetycznym, możemy wyróżnić wartość zapotrzebowania na energię pierwotną o charakterze nieodnawialnym (RP) oraz energię „końcową” (EK). Poszczególne wyliczenia są podawane w kWh/m2/rok. Kwestie związane z efektywnością energetyczną budynków dotychczas precyzowało rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 17 lipca 2015 roku w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki oraz ich usytuowanie. Wedle tego dokumentu do 2021 roku następować będzie stopniowe zwiększanie wymagań. Wprowadzane zmiany mają dostosować rynek budowlany do aktualnie obowiązujących zapisów prawa. 28 kwietnia 2023 wejdzie w życie nowelizacja tej ustawy, wedle której ​​wiele osób będzie potrzebować świadectwa energetycznego. Zostaną również wprowadzone kontrole ogrzewania w domach, a ich częstotliwość będzie uzależniona od źródła ciepła.

Jakie informacje zawiera certyfikat energetyczny?

Świadectwo charakterystyki energetycznej budynku zawiera następujące informacje:

  • Dane identyfikacyjne budynku lub jego części

  • Dokładną charakterystykę energetyczną budynku lub jego części

  • Zalecenia określające rodzaj i zakres prac budowlano-instalacyjnych, które doprowadzą do wyraźnej poprawy charakterystyki energetycznej budynku lub jego części

  • Objaśnienia i zestaw informacji dodatkowych

Okres ważności przygotowanego dokumentu wynosi 10 lat. Przed upływem tego okresu certyfikat należy odnowić. Wcześniejsza aktualizacja certyfikatu jest konieczna w przypadku przeprowadzenia prac budowlano-instalacyjnych, które mogły wpłynąć na zmianę charakterystyki energetycznej budynku.

Czy wszystkie budynki muszą posiadać certyfikat energetyczny?

Do tej pory świadectwo charakterystyki energetycznej musieli posiadać właścicielech nowo wybudowanych domów, a także domów i mieszkań przeznaczonych do sprzedaży od 2009 roku. Od 28 kwietnia obowiązek ten będzie ciążył również na właścicielach wcześniej powstałych domów, mieszkań i budynków wielorodzinnych. Bez ważnego świadectwa charakterystyki energetycznej budynku nie będzie możliwości sprzedaży ani wynajęcia domu lub mieszkania. Certyfikat musi więc posiadać właściciel lub zarządca nieruchomości, która ma zostać sprzedana bądź wynajęta. Poza tym certyfikat energetyczny musi posiadać budynek, w którym obsługiwani są interesanci i którego powierzchnia użytkowa zajmowana przez organy administracji państwowej, wymiaru sprawiedliwości oraz prokuraturę przekracza 250 m2.

Ponadto z obowiązku przygotowania certyfikatu zwolnione są budynki:

  • Objęte przepisami o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami

  • Stanowiące miejsce kultu i działalności religijnej

  • Mieszkalne, które są użytkowane przez okres krótszy niż 4 miesiące w roku

  • Wolnostojące o powierzchni poniżej 50 m2

  • Przemysłowe lub gospodarcze, które nie są wyposażone w instalacje zużywające energię

  • Pełniące funkcję gospodarstw rolnych o wskaźniku EP nieprzekraczającym 50 kWh/m2/rok

Szukając firmy, która zajmuje się wykonywaniem audytów energetycznych i świadectw charakterystyki energetycznej, warto skorzystać z usług firmy Adambud z Bydgoszczy, prowadzonej przez Adama Duroła, która spełnia wymogi, nałożone przez Ustawę o charakterystyce energetycznej budynków. Firma oferuje również usługi nadzoru budowlanego i inwestycyjnego, przeprowadzenia przeglądów technicznych budynków oraz odbioru mieszkania od deweloper. Zapraszamy do współpracy.