Opowiadanie historii leży w ludzkiej naturze. Literatura i sztuka w najróżniejszych formach od początków ludzkości służyły wyrażaniu emocji, objaśnianiu otaczającego nas świata czy edukacji. Potrzeba ekspresji towarzyszy każdemu z nas, a wraz z rozwojem technologii mamy coraz więcej narzędzi do tego celu. Wielu z nas marzy o wydaniu własnej książki, rynek wydawniczy nie jest jednak przyjazny debiutantom.

Czym jest vanity publishing?

Historia druku i rynku wydawniczego przeszła długą drogę, odkąd wynalazek Gutenberga ujrzał światło dzienne. Dziś każdy z nas ma dostęp do osobistego komputera i urządzenia wielofunkcyjnego, na którym bez problemu wydrukuje rozmaite dokumenty, teksty czy grafiki. To jednak za mało, by wydać książkę. Dostęp do odpowiednich urządzeń i oprogramowania mają jedynie wydawnictwa oraz firmy drukarskie. Te ostatnie wyszły naprzeciw rosnącemu zapotrzebowaniu na usługi druku książek. Polskie środowisko pisarskie dynamicznie rośnie, ale droga do wydania własnego dzieła otwarta jest dla niewielu. Wydawnictwa nie podejmują ryzyka i zazwyczaj wybierają książki, co do których można mieć pewność, że się sprzedadzą.

Alternatywnym rozwiązaniem jest samopublikowanie. Dostęp do tej formy wydawania literatury jest znacznie większy niż w XIX wieku, kiedy miało ono swoje początki. Obecnie bez trudu możemy zlecić przygotowanie książki do druku, a następnie jej wydanie w określonej liczbie egzemplarzy. Koszty całego procesu ponosi przy tym autor, ale znanych jest wiele przypadków, gdzie taki krok przyniósł później ogromny sukces. Vanity publishing jest swoistą formą samopublikowania, w którą zaangażowana zostaje firma drukarska. W odróżnieniu od tradycyjnej formy samodzielnego wydania książki tu możemy liczyć na profesjonalne opracowanie składu, a nawet nadanie numeru ISBN.

Jak przygotować książkę?

Każdy autor musi mieć świadomość, że napisanie książki oraz wydanie książki to dwie oddzielne kwestie. Pierwsza to czysty proces twórczy, którego ciężar spoczywa na głównie na autorze oraz ewentualnych beta czytaczach, których zaangażuje, by na bieżąco dowiadywać się, jak prezentuje się jego praca. Drugi ma charakter o wiele bardziej formalny i wymaga już merytorycznego podejścia. O ile do napisania książki nie trzeba mieć specjalistycznego wykształcenia w tym kierunku, o tyle do jej wydania rękę muszą przyłożyć profesjonaliści. W przypadku samopublikowania, również w formie vanity publishing, autor powinien nawiązać osobno współpracę z korektorem, redaktorem oraz drukarnią.

Pierwszy etap przygotowania to redakcja, polegająca na opracowaniu tekstu pod kątem merytorycznym, ale też stylistycznym. Dwie korekty pozwolą natomiast wyeliminować z książki błędy ortograficzne, interpunkcyjne czy literówki. Firmy drukarskie, które tak jak SAN SET mają w swojej ofercie niskonakładowy druk książek, w ramach swoich usług wykonują nie tylko właściwy druk książki, ale też opracowują okładkę i przygotowują tekst pod właściwy format książki, dopasowują krój czcionki czy rozmieszczenie fotografii, czyli wykonują to, co mieści się w zakresie profesjonalnego składu książki. Dzieło wydane w formie vanity publishing ma nadany numer ISBN, oznacza to także, że obowiązkowo jeden jej egzemplarz wysyłany jest do Biblioteki Narodowej, jak w przypadku każdej publikacji wydanej przez zarejestrowane wydawnictwo.