Wykonywanie obowiązków zawodowych nierozerwalnie wiąże się z różnorodnymi zagrożeniami. Oczywiście stopień ryzyka i rodzaj sytuacji zagrażających zdrowiu lub życiu pracownika uzależniona jest od wielu czynników, takich jak choćby charakter stanowiska, sposób wykonywania pracy lub przestrzeganie zasad BHP. Niemniej jednak w przypadku każdego wypadku przy pracy wymagane jest wdrożenie odpowiednich procedur powypadkowych.

Co określamy mianem wypadku przy pracy

Ryzyko wystąpienia wypadku podczas wykonywaniu obowiązków zawodowych to element, który należy uwzględnić w przypadku każdego stanowiska pracy. Wynika to z faktu, że nawet wydawałoby się bezpieczna praca za tzw. „biurkiem”, może nieść ze sobą ryzyko, np. porażenia prądem, upadku, złamań itp. Należy bowiem pamiętać, że zgodnie z definicją wypadkiem przy pracy określamy nagłe i wywołane zewnętrzną przyczyną zdarzenie, mające związek z pracą, wykonywaniem poleceń przełożonego lub w czasie pozostawania pracownika w dyspozycji pracodawcy, skutkujące urazem bądź śmiercią. Za wypadek przy pracy uważa się również nagłe zdarzenie, które nastąpiło w okresie ubezpieczenia wypadkowego (np. podczas szkoleń).           
Do najczęściej występujących wypadków przy wykonywaniu obowiązków zalicza się urazy lekkie typu poślizgnięcia, uderzenia, upadki itp. Niemniej jednak obowiązujące przepisy prawa wprowadzają rozróżnienie wypadków przy pracy na trzy podstawowe grupy

  • wypadki ciężkie – które skutkują ciężkim uszkodzeniem ciała, naruszającym podstawowe funkcje organizmu (np. utrata wzroku, słuchu czy mowy) lub te, w wyniku których pracownik zapadł na chorobę nieuleczalną, bądź też zagrażającą jego życiu, utracił zdolność do pracy w zawodzie, a także został trwale oszpecony lub doznał zniekształcenia ciała,
  • wypadki śmiertelne,
  • wypadki zbiorowe – gdzie z tej samej zewnętrznej przyczyny i w tym samym czasie ucierpiały przynajmniej dwie osoby.

Procedury powypadkowe

Wypadki przy pracy to wyjątkowe sytuacje, w wyniku których niezbędne jest podjęcie określonych działań i uruchomienie procedur powypadkowych. Należy przy tym pamiętać, że w przypadku tego typu zdarzeń trzeba:

  1. udzielić poszkodowanym pierwszej pomocy – stanowi to obowiązek pracodawcy, który zobowiązany zapewnić poszkodowanym pierwszą pomoc i podjąć niezbędne działania eliminujące zagrożenie,
  2. zabezpieczyć miejsce wypadku – ograniczając dostęp osób niepowołanych, a także zabezpieczenie przed uruchomieniem maszyn i innych urządzeń technicznych, których ruch wstrzymano w związku z tym wypadkiem,
  3. zawiadomić odpowiednie służby – dotyczy to także okręgowego inspektora pracy, a także prokuratora, w przypadku wypadku ciężkiego, śmiertelnego lub zbiorowego,
  4. powołać zespół powypadkowy – w skład którego wchodzi zazwyczaj pracownik służby bezpieczeństwa i higieny pracy oraz społeczny inspektor pracy,
  5. określić okoliczności i przyczyny wypadku – co obejmuje przede wszystkim:
    - oględziny miejsca zdarzenia,
    - zebranie informacji od poszkodowanego (o ile to możliwe),
    - świadków i lekarza lub innych specjalistów,
    - zebranie dowodów,
    - dokonanie kwalifikacji wypadku,
  6. sporządzić protokół powypadkowy – na co zespół powypadkowy ma 14 dni od daty zgłoszenia wypadku, a następnie doręczyć pracodawcy dokument do zatwierdzenia,
  7. dostarczyć protokół powypadkowy poszkodowanemu oraz inspektorowi pracy,
  8. zarejestrować wypadek,
  9. sporządzić statystyczną kartę wypadku GUS - na podstawie zatwierdzonego protokołu.

Wypadek przy pracy to zdarzenie, które należy odpowiednio przeanalizować i udokumentować. Dlatego też warto w tym zakresie skorzystać z usług firm, takich jak BHP Szkolenia Work-Management, które zapewniają pełny zakres działań na rzecz ochrony pracy  i pracowników.