W zależności od stanowiska pracy istnieją różne zagrożenia. Jednak w chwili wypadku w pracy procedura postępowania zawsze jest taka sama. O jego zajściu zawsze informuje osoba poszkodowana, pod warunkiem, że jej stan zdrowia na to pozwala, lub świadek wypadku. Zobacz, jak wygląda procedura postępowania w czasie wypadku oraz jakie są obowiązki pracodawcy.

Udzielenie pomocy poszkodowanym i zabezpieczenie miejsca wypadku

Gdy doszło do wypadku w miejscu pracy, obowiązkiem pracodawcy jest zagwarantowanie zatrudnionym osobom pierwszej pomocy oraz podjęcie wszelkich działań mających na celu usunięcie lub zmniejszenie zagrożenia. Jak informuje specjalista od BHP z firmy Sikap  z Olsztyna, takie same obowiązki spoczywają na pracodawcy w chwili, gdy osoba poszkodowana nie jest pracownikiem, lecz do wypadku doszło na terenie np. zakładu pracy.

Po udzieleniu pierwszej pomocy osobie poszkodowanej następnym krokiem jest odpowiednie zabezpieczenie miejsca, w którym doszło do wypadku. Zabezpieczenie miejsca wypadku polega na tym, by osoby niepowołane nie miały możliwości wejścia na dany teren, a także, by nie można było uruchomić maszyn, które zostały wyłączone. Do czasu ustalenia okoliczności wypadku oraz jego przyczyn, nie można zmieniać położenia przedmiotów oraz urządzeń, jeśli te mogły mieć wpływ na przebieg zdarzenia. Istnieje pewien wyjątek. Maszyny i inne urządzenia mogą być uruchomione i przestawione bez zgody pracodawcy w momencie, gdy zachodzi konieczność ratowania osób lub mienia. Po całym zajściu obowiązkiem pracodawcy jest zawiadomienie okręgowego inspektora pracy o wypadku.

Czym zajmuje się zespół powypadkowy?

Okoliczności i przyczyny wypadku w miejscu pracy ustala dwuosobowy zespół powypadkowy, który powołany jest przez pracodawcę. W jego składzie znajdują się pracownik służby bezpieczeństwa i higieny pracy, a także społeczny inspektor pracy. Do obowiązków zespołu powypadkowego należą przede wszystkim:

  • przeprowadzenie oględzin miejsca wypadku,
  • sporządzenie szkicu lub fotografii miejsca, w którym doszło do wypadku,
  • zebranie informacji od osoby poszkodowanej i świadków,
  • zasięgnięcie opinii lekarza,
  • dokonanie prawnej kwalifikacji wypadku,
  • określenie środków profilaktycznych.

Czym jest protokół powypadkowy?

Zespół powypadkowy zajmuje się również sporządzeniem protokołu powypadkowego, który określany jest jako protokół ustalenia okoliczności i przyczyn wypadku. Stanowi on podstawę do ustalenia uprawnień do odszkodowań dla osoby poszkodowanej lub jego rodziny. Dokument ten nie może być sporządzony później niż w ciągu dwóch tygodni od zgłoszenia wypadku i musi go zatwierdzić pracodawca. Gdy termin ten zostanie przekroczony, wówczas zespół powypadkowy musi wskazać przyczyny opóźnień.

Obowiązkiem zespołu powypadkowego jest zapoznanie poszkodowanego z treścią protokołu, zanim zostanie on zatwierdzony przez pracodawcę. Pracodawca musi zatwierdzić ten dokument w ciągu 5 dni od jego powstania. Dokument ten wraz ze wszystkimi załącznikami musi być przechowywany przez pracodawcę przez 10 lat. Obowiązkiem pracodawcy jest także doręczenie protokołu powypadkowego inspektorowi pracy. Procedura postępowania powypadkowego obejmuje jeszcze zarejestrowanie wypadku, sporządzenie statystycznej karty wypadu GUS oraz określenie środków profilaktycznych.