Zakup mieszkania powinien być jednym z najszczęśliwszych wydarzeń w naszym życiu. Zwłaszcza gdy kupujemy mieszkanie z rynku pierwotnego, które powinno być wolne od jakichkolwiek wad i usterek. Niestety praktyka pokazuje, że nie każdemu deweloperowi zależy na zadowoleniu klienta. Krzywo zamontowane okna, nieszczelne piony, nierówne ściany – to tylko niektóre problemy, z którymi często muszą mierzyć się właściciele nowych mieszkań. Jak nakłonić firmę deweloperską do wykonania prac naprawczych?

Co na ten temat mówią przepisy?

Zgodnie z artykułem 471 kodeksu cywilnego, deweloper zobowiązany jest do naprawienia szkody, która wynikła z niewykonania lub nieprawidłowego wykonania zobowiązania, chyba że niewykonanie lub nienależyte wykonanie jest wynikiem okoliczności, na które deweloper nie miał wpływu. Właściciel mieszkania z rynku pierwotnego może się też powołać na artykuł 566§1, który mówi o tym, że kupujący ma prawo żądać rzeczy wolnej od wad bądź ich usunięcia przez sprzedawcę. Problem w tym, że większość deweloperów świadomie ignoruje te przepisy i woli toczyć spory ze swoimi klientami niż podjąć jakiekolwiek działania zmierzające do ich załagodzenia. Powód jest jeden, a są nim pieniądze. W momencie, gdy klient odbierze lokal i uiści za niego stosowną opłatę, deweloper traci zainteresowanie nieruchomością. Przestaje mu też zależeć na zadowoleniu klienta.

Odbiór mieszkania – samodzielnie czy z pomocą eksperta?

Jednym ze sposobów, by zapobiec nieprzyjemnej sytuacji, jest stawienie się na odbiór mieszkania z niezależnym ekspertem w zakresie budownictwa mieszkaniowego. Specjalista dokładnie oceni stan techniczny nieruchomości i zgłosi ewentualne usterki do protokołu. Jeśli takowe nie zostaną wskazane, powstanie swoiste domniemanie, że mieszkanie było wolne od wszelkich wad w chwili odbioru. Wówczas trudniej będzie udowodnić deweloperowi, że wina leży po jego stronie. Co nie oznacza, że nie jest to możliwe. Doświadczony prawnik z pewnością poradzi sobie nawet w tak trudnej sytuacji.

Jak nakłonić dewelopera do usunięcia wad w nowym mieszkaniu?

Jak informuje prawnik z Kancelarii Radcy Prawnego Marek Stegienta – większość sporów między właścicielem mieszkania a deweloperem kończy się w momencie, gdy w sprawę zostanie zaangażowany pełnomocnik kupującego. Zwykle już samo wystosowanie przez prawnika wezwania do wykonania prac naprawczych mobilizuje dewelopera do podjęcia oczekiwanych przez właściciela lokalu działań. Zdarza się jednak, że niektóre firmy deweloperskie uchylają się od odpowiedzialności pomimo otrzymywanych pism. W takim przypadku można zlecić przeprowadzenie prac naprawczych podmiotowi zastępczemu, a następnie obciążyć nieuczciwego dewelopera kosztem zrealizowanej usługi. W skrajnych sytuacjach konieczne jest wystąpienie na drogę sądową.