Z roku na rok powiększa się grono osób, które zostały poszkodowane na wskutek działania lub zaniechania osób świadczących usługi medyczne. Jeśli jesteś osobą pokrzywdzoną niewłaściwym działaniem lub zaniechaniem ze strony lekarza, jeśli znasz kogoś, kto został poszkodowany przez służby medyczne – dentystę, położną, pielęgniarkę, czy ratownika medycznego – wiedz, że nie jesteś w tym sam! Każdy, kto został poszkodowany działaniem lub zaniechaniem przez osobę świadczącą usługi medyczne, ma prawo do rekompensaty. Dotyczy ona szkody materialnej, jak i wszelki poniesionych kosztów, a nawet utraconych zarobków. Rekompensata obejmuje również szkodę niematerialną, za wyrządzoną krzywdę, cierpienie oraz ból.

Błąd medyczny - co to jest?

Analizując określenie błędu medycznego, można się również spotkać z taki sformułowaniami jak „błąd lekarski”, „zaniedbanie medyczne”, czy „błąd w sztuce lekarskiej”. W systemie prawnym nie ma definicji tego pojęcia, ale w ustawie z dnia 6 listopada 2008 r. o prawach pacjenta i Rzeczniku Praw Pacjenta, w artykule 67a, błąd medyczny określa się zdarzenie, które doprowadziło do zakażenia pacjenta biologicznym czynnikiem chorobotwórczym, uszkodzenia ciała lub rozstroju zdrowia pacjenta. Artykuł wskazuje również śmierć pacjenta, która jest następstwem wskazanego błędu, a tym: złej diagnozy i nieprawidłowego leczenia, niesłusznego wykonania zabiegu operacyjnego albo zastosowania produktu leczniczego lub wyrobu medycznego. Najprościej mówiąc, błąd lekarski to działanie lub zaniechanie lekarza, które powoduje powstanie szkody u pacjenta. Na rynku działają przedsiębiorstwa, które oferują pomoc w zakresie dochodzenia roszczeń z tytułu błędów medycznych.

Zgłoszenie szkody do ubezpieczyciela

Postępowania zmierzające do uzyskania rekompensaty za błędy medyczne, najczęściej określa się długotrwałymi i kosztownymi, co ma zniechęcić pacjentów do zgłaszania swoich roszczeń. Główne składane roszczenia to te, które obejmują żądanie zapłaty odszkodowania oraz zadośćuczynienia. Warto wcześniej skonsultować swoją sprawę z doświadczonym specjalistą w tym zakresie, na przykład z firmą Casus z Warszawy, bowiem nie każdy uszczerbek, może być podstawą do dochodzenia roszczeń od lekarza. Firma pomaga w dochodzeniu roszczeń, na każdym etapie postępowania. Zwykle w pierwszej kolejności wezwania wysyłane są bezpośrednio do lekarza lub placówki medycznej. Pacjenci zwracają się również bezpośrednio do ubezpieczyciela. Zgłoszenie i przedstawioną dokumentację analizuje biegły lekarz, który wydaje opinię. Jak się okazuje, często wymaga się przeprowadzenia badań poszkodowanego. Postępowanie likwidacyjne kończy się uznaniem zasadności roszczeń, w tym również ustaleniem kwoty należnego odszkodowania, albo odmową żądanej wypłaty.