Organizowanie pochówku bliskiej osoby to nie tylko wybór trumny, ubrania czy też wieńców. Nie tylko też istotne jest przygotowanie miejsca na cmentarzu. Przed właściwym organizowaniem ceremonii pogrzebowych należy bowiem przejść przez kilka etapów administracyjnych w urzędach, a także w parafiach. Jakie formalności muszą zatem zostać wypełnione?

Miejsce zgonu a pierwsze czynności formalne

Miejsce zgonu bliskiego wyznacza zakres pierwszych czynności formalnych. Jeśli do śmierci doszło w domu, istotne jest przede wszystkim wezwanie lekarza. To on musi wydać kartę zgonu, bez której nie można skorzystać z usług zakładu pogrzebowego. Dopiero po uzyskaniu stosownego dokumentu rodzina wybiera zakład pogrzebowy, który przetransportuje zwłoki do chłodni.

W przypadku zgonu w szpitalu rodzina od razu może zawiadomić zakład pogrzebowy o chęci podjęcia współpracy. Karta zgonu przygotowana jest bowiem przez lekarzy, a wysokie standardy sanitarne upoważniają szpital do bezzwłocznego przetransportowania ciała do kostnicy. Istotne jest zadbanie o kwestie dotyczące ubezpieczenia zmarłego. Rodzina powinna zatem odebrać pełną dokumentację medyczną.

Akt zgonu i zasiłek pogrzebowy

Kolejne formalności po śmierci bliskiej osoby dotyczą spraw urzędowych. Rodzina musi zgłosić się do Urzędu Stanu Cywilnego, który wydaje akt zgonu. Podkreślić przy tym należy, iż urząd należy powiadomić o śmierci bliskiego maksymalnie do 3 dni od zgonu. Oprócz USC istotne jest także zgłoszenie się w Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych, który wyrejestruje zmarłego oraz przyzna należny zasiłek pogrzebowy. Do ZUS-u można również wystąpić o rentę rodzinną oraz odprawę pośmiertną.

Czy jednak tylko rodzina może wypełniać formalności urzędowe? Odpowiedź brzmi: nie. Dzisiaj klienci zakładów pogrzebowych mogą wyznaczyć je na swoich reprezentantów, a to oznacza, że bliscy zmarłego nie muszą samodzielnie wypełniać wszystkich działań organizacyjnych. Dom pogrzebowy bierze na swoje barki procedury urzędowe, a także te, które należy przejść w biurach parafialnych oraz u zarządcy cmentarza.

Na pełną pomoc liczyć można we współpracy z Centrum Pogrzebowym KRAMARZ, które zapewnia także przepiękną ceremonię pogrzebową, usługi tanatokosmetyczne, a nawet wsparcie przy organizowaniu konsolacji.

Formalności parafialne oraz cmentarne

Oprócz formalności urzędowych istotne są też te parafialne i cmentarne. Ważne jest ustalenie daty i godziny pogrzebu w świątyni oraz na cmentarzu, a także sposób pochówku i ostatniego pożegnania. Uiszczone muszą zostać opłaty, w tym zakup kwiatów, świec i innych akcesoriów pogrzebowych. Ważne jest też pozyskanie dokumentu grobu, w którym planowane jest pochowanie osoby.

Szczególnym przypadkiem jest pochówek w kolumbarium. Przy kremacji ciała procedur formalnych dotyczących pogrzebu jest bowiem znacznie więcej. Ważne jest m.in. uzyskanie certyfikatu kremacyjnego.