Przymierzasz się do sprzedaży nieruchomości i nie wiesz, jaka cena będzie odpowiednia? A może sam planujesz zakupić dom bądź mieszkanie, a masz podejrzenia, że podana przez właściciela kwota jest zbyt wysoka? W takich sytuacjach możesz skorzystać z usługi wyceny nieruchomości sporządzanej np. przez firmę Valor Zarządzanie Nieruchomościami. Co warto wiedzieć o tej procedurze? Na co zwrócić uwagę? 

Kto zajmuje się wyceną nieruchomości? 

Wartość ceny nieruchomości nieustannie ulega zmianom, dlatego niejednokrotnie trudno właściwie oszacować wartość posiadanego mienia bądź tego, które planujemy zakupić. Dla wygody oraz swoistej finansowej ochrony sprzedających i kupujących powstał zawód zaufania publicznego – rzeczoznawcy majątkowego. Głównym zadaniem rzeczoznawców jest wycena nieruchomości po uwzględnieniu wszystkich czynników i cech mających realny wpływ na wyceniane mienie. Zawód rzeczoznawcy majątkowego regulowany jest przepisami prawa oraz standardami zawodowymi. Pracownik nie może ulegać wpływom żadnej ze stron i zobowiązany jest do dokonania obiektywnej wyceny. Dokumentem poświadczającym wykonanie zlecenia jest operat szacunkowy, czyli autorska opinia rzeczoznawcy zawierająca wycenę nieruchomości, metodykę wyliczeń oraz dokumentację fotograficzną, odpis z księgi wieczystej i wypis z ewidencji gruntów. 

Co brane jest pod uwagę przy wycenie nieruchomości? 

Każdy rzeczoznawca przystępujący do wyceny nieruchomości musi wziąć pod uwagę zespół zewnętrznych i wewnętrznych czynników wpływających na jej wartość. Za czynniki zewnętrzne uważane są: aktualny stan rynku nieruchomości, zapisy miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego oraz ceny podobnych nieruchomości bądź tych położonych w okolicy. Czynniki wewnętrzne to przede wszystkim: lokalizacja domu lub usytuowanie mieszkania w budynku, metraż, rok budowy i standard wykończenia, a także stan techniczny budynku, jak również funkcjonalny rozkład i liczba pomieszczeń. 

Jak przebiega wycena nieruchomości? 

Pierwszym etapem jest oczywiście spotkanie z rzeczoznawcą majątkowym. W Łodzi możesz skorzystać z usług firmy Valor Zarządzanie Nieruchomościami, która posiada wieloletnie doświadczenie w sporządzaniu operatów szacunkowych. Na pewno nie można zapomnieć o przygotowaniu dokumentów, takich jak: odpis z księgi wieczystej, akt notarialny poświadczający prawa do nieruchomości, zaświadczenie o samodzielności lokalu, wypis z ewidencji gruntów oraz dokumentacja techniczna budynku. Firma Valor może poszczycić się szerokim gronem klientów, wśród których znajdziesz powszechnie znane instytucje. Valor oferuje szeroki zakres usług związanych z obsługą nieruchomości i fachowe doradztwo.