Zakres usług notarialnych np. Kancelarii Notarialnej Robert Kulesza w Tarnowie obejmuje wiele czynności. Niektóre z nich bezwzględnie wymagają obecności notariusza, natomiast inne nie, ale warto to zrobić. Dlaczego? Przede wszystkim, żeby mieć pewność, że wszystko zostanie sporządzone w sposób właściwy, a w przypadku niewywiązywania się z zawartych w dokumencie postanowień przez jedną ze stron, druga będzie mogła dochodzić swoich roszczeń.

Intercyza małżeńska

Jest to jeden z tych dokumentów, który musi mieć formę aktu notarialnego, czyli być podpisany u notariusza. Może być zawarta przed wejściem w związek małżeński i tak to się zazwyczaj odbywa, ale także w czasie jego trwania (wtedy jest to rozdzielczość majątkowa). Do podpisania intercyzy np. w Kancelarii Notarialnej Robert Kulesza wymagane są tylko dokumenty tożsamości. Taka umowa wchodzi w życie dopiero w dniu zawarcia związku małżeńskiego. Od tego momentu małżonkowie nie mają żadnego majątku wspólnego. Nie posiadają wspólnych zobowiązań podatkowych, a każde z nich może np. zaciągać zobowiązania czy nabywać nieruchomości bez zgody drugiego.

Zakup mieszkania od dewelopera

Ta czynność również wiąże się z obowiązkiem wizyty w kancelarii notarialnej i w dużym uproszczeniu przebiega w następujący sposób. Najpierw należy podpisać umowę deweloperską u notariusza, która powinna zawierać przedmiot zakupu, czyli konkretne mieszkanie, jego cenę, datę oddania oraz inne istotne elementy. Na podstawie tego dokumentu deweloper jest zobowiązany do przeniesienia prawa własności nieruchomości, które następuje po odbiorze technicznym mieszkania i jego wyodrębnieniu. Po podpisaniu umowy zostaje założona księga wieczysta, a nabywca mieszkania zostaje formalnie jego właścicielem.

Sporządzanie testamentu

Jest to jeden z tych dokumentów, który nie musi zostać zawarty w kancelarii notariusza, ale warto to zrobić. Dlaczego? Bo sporządzenie testamentu u notariusza to najbezpieczniejsza forma zarządzania majątkiem, praktycznie nie do podważenia. Notariusz zgodnie z wolą testatora (spadkodawcy), w przejrzysty i zrozumiały dla niego sposób wszystko dokładnie spisuje, a następnie odczytuje. Po zatwierdzeniu dokumentu testator składa na nim podpis. Oryginał pozostaje w kancelarii notarialnej, natomiast spadkobierca otrzymuje wypis aktu notarialnego. Do sporządzenia testamentu u notariusza potrzebne są dowód osobisty lub paszport oraz dane wszystkich osób (spadkobierców) ujętych w testamencie.