Negocjacje to sposób prowadzenia komunikacji, których celem jest wypracowanie satysfakcjonującego dla obu stron konfliktu rozwiązania. To proces wymiany informacji i podejmowania świadomych decyzji. Aby przeprowadzić skuteczne negocjacje niezbędne jest posiadanie określonych umiejętności, które przyczynią się do wypracowania dobrych rozwiązań lub skorzystanie z usług specjalistów od negocjacji.

Negocjacje w biznesie

Prowadzenie biznesu wiąże się z koniecznością podejmowania decyzji. Mogą one prowadzić do wypracowania zysku dla przedsiębiorstwa, ale też doprowadzić do sytuacji, w których przychód może być zagrożony. Powodem może być na przykład niewywiązywanie się z umowy podwykonawców czy konieczność ponownego przeprowadzenia negocjacji finansowych. Negocjacje wykorzystywane są też w momencie podpisywania nowych umów. Można więc powiedzieć, że na stałe wpisały się w funkcjonowanie przedsiębiorstwa. Warto jednak mieć na uwadze fakt, że negocjacje wymagają określonych umiejętności, które można wykorzystać podczas rozmów z kontrahentami. Bardzo istotny dla skutecznych negocjacji jest proces przygotowań pozwalający poznać drugą stronę negocjacji biznesowych. Ich mocne oraz słabe strony. Tego etapu absolutnie nie można przegapić, a w wielu przypadkach osoby na stanowiskach kierowniczych nie mają czasu na przygotowania. Dlatego warto skorzystać ze wsparcia specjalistów od negocjacji co da pewność, że rozmowy przebiegną w sposób satysfakcjonujący.

Techniki rozwiązywania konfliktów w negocjacjach

Każdy negocjator stosuje własne techniki, które pozwalają na osiągnięcie satysfakcjonującego wyniku kontaktu. W sytuacjach, kiedy każda ze stron ma rozbieżne zdania warto wybrać strategię pozwalającą na wypracowanie zadowalającego porozumienia. Osoby biorące udział w negocjacjach w większości przypadków mają własne osobowościowe predyspozycje do wyboru określonej strategii mającej na celu wypracowanie rozwiązania w trudnej sytuacji. Wyróżnia się wśród nich dominację, uleganie, unikanie, kompromis oraz wspólne rozwiązywanie problemu. Specjaliści od negocjacji zalecają kompromis, jako sposób na wypracowanie satysfakcjonującego kontaktu. Jest to jednak niekorzystna forma dla każdej ze stron sporu lub negocjacji, ponieważ obie muszą zdecydować się na ustępstwa co może prowadzić do poczucia niedosytu i niespełniania oczekiwań. W biznesie kompromis jest jednak wymagany ze względów ekonomicznych co prowadzi w większości przypadków do zbudowania sukcesu przedsiębiorstwa.