Będąc przed swoją pierwsza wizytą w kancelarii notarialnej warto będzie zaczerpnąć nieco informacji co do tego, czego możemy spodziewać się na miejscu. Oczywiście, nie ma się czego bać, gdyż poniekąd w specyfikę zawodu notariusza wpisane jest to, aby służyć pomocą swoim klientom. Jeśli jednak masz jakiekolwiek wątpliwości, celem poniższego tekstu będzie ich rozwianie.

Podstawowe informacje

Na początek, dobrze będzie sobie wyjaśnić, że notariusz stanowi jeden z tak zwanych zawodów zaufania publicznego. Oznacza to, że osoba pracująca w tym zawodzie nie może wyjawiać detali związanych z prowadzonymi działaniami. Co więcej, warto wiedzieć także o tym, że notariusz jest prawnikiem powołanym przez Ministra Sprawiedliwości. Zanim przejdziemy do opisu bardziej szczegółowych informacji, dobrze będzie krótko napomknąć jeszcze o tym, co wchodzi w skład usług świadczonych właśnie przez notariuszy. Do głównych czynności notarialnych zaliczamy tworzenie aktów notarialnych, a także tworzenie aktów poświadczenia dziedziczenia. Nie jest to jednak wszystko, o czym warto wspomnieć, gdyż czynności notarialne to także dostarczanie oświadczeń czy spisywanie protokołów.

Jeśli chodzi o czynności notarialne, do czynienia mamy tutaj jeszcze z wieloma innymi przykładami. Najważniejsze jednak to wiedzieć, że to właśnie u notariusza znajdziemy rozwiązanie wszystkich tych spraw, które to bezpośrednio wiążą się z wykorzystywaniem dokumentu poświadczonego notarialnie. Tego rodzaju dokumentów jest bardzo dużo, dlatego też istnieje pewna doza prawdopodobieństwa, że niemal każdy z nas prędzej czy później może zawitać w kancelarii notarialnej. Styczność z notariuszem będzie bowiem niezbędna podczas chociażby dokonywania zakupu oraz sprzedaży nieruchomości, przekształcania prawa własności mieszkania, a także jego wyodrębniania. Z innych informacji, warto wspomnieć, że to właśnie u notariusza dochodzi do podpisania intercyzy między małżonkami.

A co z wizytą?

W temacie wizyty w kancelarii notarialnej dobrze będzie wspomnieć o co najmniej kilku kwestiach. Zanim jednak do tego przejdziemy, pragniemy zaznaczyć, że poszczególne związane z tym informacje udało nam się uzyskać dzięki konsultacji z ekspertami z kancelarii notarialnej Włodzimierz z siedzibą w Kraśniku. Tak więc, składając wizytę w kancelarii notarialnej trzeba pamiętać przede wszystkim o tym, że tak naprawdę większość działań notarialnych znajduje swoje zwieńczenie właśnie w samej kancelarii. Co więcej, istnieje nawet punkt w odpowiedniej ustawie, według którego każdy notariusz powinien posiadać swoją kancelarię w celu przyjmowania klientów. Zdarza się jednak, że to notariusz udaje się do klienta, co zaobserwować można chociażby w przypadku spisywania testamentu.

Jeśli natomiast chodzi o formalności związane z wizytą u notariusza, wygląda to tak naprawdę jak w przypadku każdej innej wizyty. Najpierw dzwonimy, umawiamy się na dogodny dzień oraz godzinę, a następnie przychodzimy na samą wizytę. Przy tym, dobrze będzie także pamiętać, że to właśnie telefonicznie ustala się szczegóły odnośnie spotkania, a także uzyskuje się informacje na temat wszelkich dokumentów, jakie to będą potrzebne w celu sfinalizowania naszej sprawy. Oprócz dokumentów, na samą wizytę u notariusza będzie trzeba przynieść oczywiście także dowód tożsamości lub zależnie od sytuacji, nawet numer NIP.

To nie wszystko

Na koniec, w temacie wizyty w kancelarii notarialnej trzeba także wspomnieć o tym, że przed samym podpisaniem aktu notarialnego, gdy już dojdzie do dopięcia wszelkich potrzebnych formalności, bardzo często niezbędnym krokiem jest także jego odczytanie na głos. W ten sposób, jesteśmy w stanie stwierdzić, czy wszystko w danym dokumencie się zgadza. Oczywiście, możemy także zapytać o poradę samego notariusza, którego to zadaniem będzie wyjaśnienie wszelkich nieścisłości pod kątem prawnych. Po odczytaniu przez urzędnika aktu notarialnego oraz upewnieniu się, że wszyscy zgromadzeni rozumieją jego treść, dochodzi do podpisania dokumentu.