Niestety czasem zdarza się, ze relacje pomiędzy pracodawcą, a pracownikiem nie są odpowiednie. Taki stan rzeczy może wynikać z wielu powodów, a najczęściej pojawia się w sytuacjach nieprzestrzegania przez jedną ze stron, zawartych zapisów w umowie o pracę czy kontrakcie pracowniczym. W tym artykule dowiesz się, na jakich zasadach przełożony zatrudniający pracowników, musi przestrzegać prawa pracy i kiedy warto skorzystać z usług adwokata.

W jakich sytuacjach pracownik powinien zasięgnąć porady adwokata?

Prawo pracy ściśle określa prawa i obowiązki zarówno pracowników, jak i pracodawców. Niestety, zdarzają się sytuacje, w których prawo jest łamane, a ustalenia zawarte w umowie o pracę czy kontrakcie pracowniczym, nie są przestrzegane i respektowane przez przełożonego. W takiej sytuacji, należy zasięgnąć porady prawnej w Kancelarii Adwokackiej Urszuli Morawskiej-Buszty z Przemyśla, w której otrzymasz pomoc z bardzo szerokiego zakresu prawa pracy i dowiesz się, jakie kroki może podjąć w danej, niekiedy trudnej sytuacji. Jeżeli masz określone wątpliwości, to również otrzymasz informacje, jakie praktyczne działania najlepiej podjąć i jak załatwić daną sprawę. W przypadku, gdy jesteś osobą poszkodowaną przez pracodawcę, zarówno jeżeli chodzi o wypłacane wynagrodzenie lub zbyt obszerny zakres obowiązków wykonywanych w miejscu pracy.

Pracownik powinien wykonywać tylko te czynności, które wynikają z zapisów w umowie, a za inne pracę wykraczające poza obszar jego kwalifikacji, musi mieć dodatkowo zapłacone, jeżeli się zgadza na ich wykonanie. Pomocy prawnej w stosunkach na linii pracodawca-pracownik, warto zasięgnąć w bardzo wielu innych przypadkach, do których zalicza się bezpodstawne straszenie zwolnieniem lub zwolnienie z pracy, bez zachowania odpowiedniego okresu wypowiedzenia, mobbing psychiczny lub fizyczny (może mieć różne objawy),  dyskryminację przez szefa lub współpracowników, niewypłacenie wynagrodzenia lub wypłacenie tylko jego części bez uzasadnienia, aż wreszcie nieprzestrzeganie przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy przez przełożonego.

Jakie kroki prawne może podjąć poszkodowany pracownik?

Mając problem z pracodawcą o różny podłożu, nie powinniśmy działać pod wpływem impulsu i emocji, gdyż nic to nie wniesie do rozwiązania sprawy, a jedynie może pogorszyć naszą sytuację. Najlepszym wyjściem w takim przypadku jest udanie się do doświadczonego adwokata, który dogłębnie zna prawo pracy i doradzi, że w takiej sytuacji mamy kilka wariantów działania, do których zalicza się: złożenie zawiadomienia w Państwowej Inspekcji Pracy, złożenie wypowiedzenia,  polubowne rozwiązanie konfliktu z pomocą mediatora oraz skierowanie sprawy do sądu pracy. Jeżeli jest to poważne naruszenie prawa, to adwokat może podpowiedzieć Ci, że warto dochodzić swoich praw na drodze sądowej i wtedy należy skorzystać z profesjonalnej pomocy specjalisty, który może reprezentować Twoją osobę w sądzie, przez co cały proces będzie kosztować Cię znacznie mniej stresu i nerw.