W Polsce większość kupowanych samochodów, to auta używane. Przed dokonaniem transakcji każdy kupujący staje przed tym samym problemem – brakiem możliwości określenia, czy warto go kupić i czy jest wart swojej ceny. Można oczywiście jechać na rozpoznanie z mechanikiem, ale działanie takie zwykle zawęża poszukiwania do najbliższej okolicy. Rozwiązaniem w tej sytuacji może być pomoc rzeczoznawcy.

Samodzielna kontrola używanego samochodu przed zakupem

Zatajenie faktycznego stanu technicznego samochodu, jego przeszłości powypadkowej albo faktu przekręcenia licznika, może mieć konsekwencje prawne. Na szczęście w ostatnich latach zmieniła się świadomość osób, kupujących auta i coraz więcej klientów dokładnie sprawdza pojazdy przed zakupem. Pozwala to unikać niemiłych niespodzianek. Co nabywca może sprawdzić samodzielnie w trakcie oględzin pojazdu przed zakupem? Oględziny zewnętrzne pozwalają zauważyć wady w działaniu oświetlenia zewnętrznego oraz ślady uszkodzeń na szybach – zwłaszcza na szybie przedniej. Łatwo również sprawdzić właściwe działanie drzwi oraz ślady korozji na nadwoziu – szczególnie na progach, nadkolach, na klapie bagażnika, masce. Podczas takiej kontroli widoczne są również uszkodzenia karoserii: od zadrapań lakieru do poważniejszych wgnieceń oraz stan ogumienia – wysokość bieżnika i jego równomierne zużycie. Przy użyciu bagnetu możliwe jest sprawdzenie ilości i barwy oleju, a podczas jazdy próbnej wychwycić można nadmierne hałasy, szumy i stuki. Samodzielnie można też skontrolować właściwe działanie zamków i centralnego zamka z pilotem.

Profesjonalna kontrola pojazdu

Przed zakupem używanego samochodu, warto zabrać go na kompleksowy przegląd. W autoryzowanej stacji obsługi usługa będzie droższa niż w niezależnym warsztacie, ale powinna dać odpowiedź na więcej pytań. Doświadczony specjalista na podstawie zużycia wielu elementów potrafi w dużym przybliżeniu oszacować prawdziwy przebieg. Oceni kompresję silnika, pracę sprzęgła i dwumasowego koła zamachowego oraz wykryje problemy z niewłaściwą pracą układu zapłonowego. Oceni stan wtrysku bezpośredniego w benzyniakach i dieslach oraz hałaśliwość i niepożądane drżenia podczas pracy silnika. Dodatkowo skontroluje trudno dostępne miejsca wycieków płynów eksploatacyjnych i skład spalin, co pozwoli ustalić, czy samochód posiada katalizatory, czy tylko imitujące ich działanie strumienice. Sprawdzi też błędy zapisane w pamięci komputera oraz wszelkiego rodzaju luzy w układzie kierowniczym i stan elementów układu hamulcowego.

Po co rzeczoznawca?

Alternatywą dla przeglądu u mechanika może być ekspertyza samochodu wykonana przez rzeczoznawcę. Rozpoczynają oni pracę od weryfikacji dokumentów i pola numerycznego nadwozia. Sprawdzają dane sprzedającego i informacje o samochodzie z numerem VIN. Pole numeryczne bada się defektostopem stałomagnetycznym, który pozwala zweryfikować, czy numer wybity w polu numerowym nadwozia nie został wycięty i wstawiony z innego pojazdu. Rzeczoznawca dysponuje także ultrametrem, pozwalającym zmierzyć grubość powłoki lakierniczej, także w trudno dostępnych miejscach.

Rzeczoznawcy samochodowi pomagają klientom ocenić stan techniczny wybranego samochodu, wykonując inspekcje solidnie i dokładnie. Pozwala to zaoszczędzić kupującym czas, pieniądze i uniknąć niezadowolenia. Umiejętności technicznej oceny auta sprawią, że łatwiej będzie klientowi podjąć decyzję o zakupie wybranego samochodu.