Chcesz sprzedać dom lub mieszkanie? Warto skorzystać z usług licencjonowanej agencji zajmującej się obrotem nieruchomościami, która znajdzie nabywcę i poprowadzi Cię w przez cały proces od A do Z. Na rynku istnieje bardzo wiele firm tego typu i wytypowanie tej, która sprawnie pomoże sprzedać mieszkanie nie jest łatwe. Jak wybrać odpowiedniego pośrednika i przygotować się do współpracy?

Jak znaleźć pewne biuro nieruchomości?

Chcesz sprzedać nieruchomość, ale nie masz czasu kontaktować się z zainteresowanymi i zajmować się formalnościami? W takim przypadku najkorzystniej będzie skorzystać z usług pośrednika. Jeśli nie znasz żadnego biura polecanego przez zaufane osoby, pomocny w poszukiwaniach będzie internet. Już wyszukując agencje nieruchomości w sieci jesteś w stanie zweryfikować ich doświadczenie i solidność. Pierwszą wizytówką każdego przedsiębiorstwa w sieci jest strona internetowa. Renomowane biura nieruchomości, takie jak Centrum Nieruchomości Monika Śliwińska, posiadają zazwyczaj czytelną witrynę zawierającą wszelkie ważne informacje o swojej działalności, a także aktualne oferty. Licencjonowana agencja powinna tam przedstawić numer licencji, zakres oferowanych usług czy uzyskane certyfikaty. Wiele z informacji można zweryfikować na stronach urzędowych – zawsze sprawdzaj przede wszystkim czy firma faktycznie istnieje w ewidencji działalności gospodarczej lub KRS. Jeśli przekonuje Cię wizytówka firmy, przygotuj się do spotkania z jej przedstawicielem.

Pytania, które warto zadać pośrednikowi

Na spotkaniu z pracownikiem wybranej agencji nieruchomości powinieneś upewnić się co do kluczowych kwestii dotyczących bezpieczeństwa i charakteru współpracy.

Nie bój się pytać o następujące sprawy:

  • Licencja i ubezpieczenie od odpowiedzialności cywilnej – to zabezpieczenie przed błędami i niedopatrzeniami pośredników na Twoją niekorzyść. Na żądanie agencja powinna przedstawić dokumenty potwierdzające ich posiadanie.
  • Jaką umowę proponuje pośrednik? Na rynku wyróżniamy umowy na wyłączność, oraz umowy otwarte, które pozwalają Tobie na równoczesne korzystanie z usług innych agencji.
  • Jaka jest wysokość prowizji od sprzedaży i kto ponosi jej koszty – kupujący, sprzedający czy może obie strony?
  • W jaki sposób biuro dociera z ofertą do potencjalnych kupujących – ogłoszenia w prasie, własna strona internetowa, portale branżowe, a może inne kanały?
  • Czy firma współpracuje z innymi biurami nieruchomości? Taka współpraca może zwiększyć skuteczność sprzedaży.

Podpisanie umowy z pośrednikiem

Jeśli zdecydujesz się na skorzystanie z usług wybranego biura, dopilnuj aby umowa była czytelna i zawierała wszystkie omówione kwestie. Szczególną uwagę zwracaj na zapisy dotyczące zakresu pośrednictwa i wynagrodzenia. Przy zawieraniu umowy na wyłączność upewnij się, czy jej treść pozwala zerwać ją bez konsekwencji w przypadku rażącego niewywiązywania się przez pośrednika ze zobowiązań. Dokument jasno przedstawiający obowiązki i prawa każdej ze stron pozwoli uniknąć nieporozumień między Tobą a agencją.