Corocznie wiele osób decyduje się na kupno domu lub mieszkania. Zwykle podjęcie ostatecznej decyzji nie jest łatwe, tym bardziej że towarzyszy jej zazwyczaj pokaźne zobowiązanie finansowe. Jak powinna wyglądać umowa kupna-sprzedaży i jakie elementy zawiera? W Siemianowicach Śląskich podpisania aktu kupna-sprzedaży nieruchomości możesz dokonać w Kancelarii Notarialnej Przemysława Czuka.
Co powinna zawierać umowa kupna-sprzedaży?
W przeciwieństwie do umowy przedwstępnej, która może mieć formę cywilnoprawną, umowa kupna-sprzedaży musi być zawarta w formie aktu notarialnego. Polskie prawo nie dopuszcza możliwości zawarcia jej na podstawie innej formy porozumienia pod rygorem nieważności. Akt ten sporządzany jest przez notariusza i, poza nielicznymi uzasadnionymi wyjątkami, podpisywany w kancelarii notarialnej. Umowa kupna-sprzedaży zawiera dane personalne sprzedającego i nabywcy nieruchomości, należą do nich imiona i nazwiska, serie i numery dowodów osobistych, adresy, numery PESEL, a w przypadku przedsiębiorstw – aktualny odpis z KRS, REGON oraz NIP. Sporządzany dokument zawiera także dokładny adres nieruchomości, jej powierzchnię, kondygnację, ilość pomieszczeń, numer księgi wieczystej oraz dane ewidencyjne budynku, podana jest również cena nieruchomości, numer konta bankowego, na które ma być przelana kwota. Ważne by w dokumencie tym była podana dokładna data i forma wydania lokalu – akt notarialny stanowi dokument stwierdzający własność nieruchomości. Sporządzany jest na podstawie dokumentacji zgromadzonej przez strony.
Jak przebiega procedura podpisania aktu notarialnego?
Podczas wizyty u notariusza wymagana jest obecność zarówno sprzedającego, jak i kupującego. Jeżeli któraś ze stron nie będzie obecna może być reprezentowana przez inną osobę, jednak musi ona posiadać pełnomocnictwo w formie aktu notarialnego. Należy pamiętać o zabraniu dokumentu (dowodu osobistego lub paszportu) w celu weryfikacji tożsamości. Notariusz odczytuje na głos przygotowany akt notarialny. Zauważenie jakiegokolwiek błędu należy zgłosić w trakcie odczytywania dokumentu, by poprawki mogły zostać naniesione przed podpisaniem aktu. Po jego odczytaniu obie strony umowy w obecności notariusza parafują każdą stronę i składają podpisy na końcu dokumentu. Podpis składa też notariusz. Następnie w kancelarii sporządzane są odpisy dla każdej ze stron, a oryginał aktu zostaje w archiwum notariusza.
Procedurę kupna-sprzedaży nieruchomości możesz przeprowadzić w Kancelarii Notarialnej Przemysława Czuka. Kancelaria obsługę notarialną świadczy dla klientów indywidualnych i przedsiębiorstw od 2003 roku. W zakres działalności wchodzi m.in. sporządzanie aktów sprzedaży, darowizny, o podział majątku i o dział spadku, a także sporządzanie wypisów, odpisów i wyciągów dokumentów oraz protestów weksli i czeków. Kancelaria Przemysława Czuka przyjmuje na przechowanie przedmioty i papiery wartościowe oraz dokumenty. Ponadto zajmuje się przygotowaniem aktów własności, odpisów z ksiąg wieczystych i wypisów z rejestru gruntów.