Poznanie wartości nieruchomości, czyli jej wycena potrzebna jest nie tylko w sytuacji, kiedy klient stara się o kredyt hipoteczny. Wycena nieruchomości przeprowadzana jest również do celów księgowych. Sporządzaniem operatu szacunkowego zajmują się biura rzeczoznawcy majątkowego, takiego jak biuro rzeczoznawcy Olgi Krukiewicz w Gorzowie Wielkopolskim. Jak wybrać rzeczoznawcę do sporządzenia operatu?

Czym jest operat szacunkowy?

Operat szacunkowy to specjalny rodzaj dokumentu urzędowego, który sporządzany jest przez wykwalifikowanego i uprawnionego rzeczoznawcę majątkowego. Operat sporządzany jest celem poświadczenia wartości nieruchomości. Zwykle do biura rzeczoznawcy majątkowego trafiają osoby, które chcą sprzedać lub kupić nieruchomość, celem ustalenia wartości majątku podczas jego podziału, czy też do wspomnianych celów księgowych i skarbowo-podatkowych. Przykładem wykwalifikowanego biura zajmującego się wyceną nieruchomości i sporządzaniem operatu jest Krukiewicz Olga Rzeczoznawca Majątkowy. Sporządzanie operatu nie może odbywać się w dowolny sposób. Musi on w całości być zgodny z przepisami prawa, a w szczególności z ustawą z 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami oraz rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 21 września 2004 r. w sprawie wyceny nieruchomości i sporządzania operatu szacunkowego. Rzeczoznawca, sporządzając operat, może przyjąć jedną z dwóch metod tworzenia operatu: metodę porównawczą lub dochodową. W swej pracy musi kierować się nie tylko dostępną dokumentacją dotyczącą nieruchomości jak miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego, projekt budowlany czy dokumentację podwykonawczą i inwentaryzacyjna, czy też prawa własności i koszty operacyjne, ale również musi wykazać się dużymi umiejętnościami analitycznymi, czy też znajomością wnioskowania statystycznego.

Czym charakteryzuje się dobry rzeczoznawca majątkowy?

Godny zaufania rzeczoznawca majątkowy, jak wspomniane Biuro Rzeczoznawcy Majątkowego Krukiewicz Olgi, będzie dysponować nie tylko podstawowymi uprawnieniami do wykonywania zawodu, jak zdany egzamin przed PKK i roczne odbycie praktyk zawodowych. Chcąc być dobrym, szanowanym na rynku nieruchomości rzeczoznawcą majątkowym należy stale aktualizować swoją wiedzę, gdyż w pracy rzeczoznawcy jedną z kluczowych rzeczy w pracy jest znajomość aktualnych norm, zasad i przepisów prawnych określających pracę w zawodzie rzeczoznawcy.

Chcąc mieć pewność, że sporządzony operat szacunkowy, czy też wykonana wycena nieruchomości na potrzeby podatków została przeprowadzona poprawnie pod względem merytorycznym i formalnym, warto przyjrzeć się bliżej doświadczeniu rzeczoznawcy majątkowego w sporządzaniu interesujących nas wycen. Dobrą praktyką jest również przejrzenie opinii na temat danego biura rzeczoznawcy majątkowego, zwłaszcza jeśli chodzi o ocenę sposobu jego pracy. Dobry rzeczoznawca majątkowy będzie nie tylko mieć duże doświadczenie, ale również będzie uczciwy, skrupulatny i podczas wykonywanych wycen przykładał dużą uwagę do detali. Ostatnią rzeczą, ale z całą pewnością nie mniej istotną od ww. wymienionych kwestii podczas wyboru rzeczoznawcy majątkowego jest posiadanie przez rzeczoznawcę aktualnej polisy ubezpieczeniowej chroniącej klientów przed nieprzewidywalnymi sytuacjami.