Kupując nowy samochód, kierowca zawsze dostaje dwa komplety kluczy. Kupno auta używanego z jednym kompletem kluczyków może wiązać się z pewnymi konsekwencjami. Jeżeli chcesz uniknąć problemów z ubezpieczeniem i zabezpieczyć się na wypadek zgubienia kluczyków, warto abyś dorobił zapasową parę.

Dwie pary kluczyków samochodowych – zabezpiecz się!

Jeżeli posiadasz jeden komplet kluczy do auta, powinieneś dorobić go jak najszybciej – przezorny zawsze ubezpieczony. Co więcej, taka usługa będzie zdecydowanie tańsza niż dorabianie po zagubieniu lub zatrzaśnięciu jedynego klucza. Sprawa wygląda podobnie, gdy zgubisz główny kluczyk, ale posiadasz zapasowy. Dorobienie nowego kompletu, np. w Kolor-Zamek. Kolor J., będzie szybkie i tanie.

 Klucz z immobilizerem – dorabianie

Kluczyk z immobilizerem to unowocześniona forma kluczyka samochodowego posiadającego w rękojeści chip, który – po zbliżeniu do stacyjki – odblokowuje fabryczne zabezpieczenia antywłamaniowe. Większość nowych aut posiada zamek z immobilizerem, co nieco zwiększa koszty i utrudnia dorobienie kluczy. Posiadając zapasową wersję, serwisant będzie mógł sczytać dane z nadajnika oraz numeru nadwozia i na tej podstawie stworzyć drugi komplet kluczy. 

Zgubienie jedynego kompletu kluczy – co robić?

W przypadku zagubienia jedynego klucza właściciel auta ma dwie możliwości – zgłoszenie się do autoryzowanego serwisu lub skorzystanie z usług ślusarza.

Do ASO należy udać się z dokumentem potwierdzającym prawa własności. Kiedy właściciel zostanie zweryfikowany serwis skontaktuje się  producentem auta i w ciągu kilku dni wyda nowy kluczyk. Niestety, takie rozwiązanie ma swoje wady. Po pierwsze – wysokie koszty (nawet kilkaset złotych), po drugie – czas oczekiwania (w niektórych przypadkach nawet kilka tygodni).

Skorzystanie z usług ślusarza to tańsze i szybsze rozwiązanie.

W przypadku kluczyka z immobilizarem sprawa jest nieco bardziej skomplikowana. Właściciel musi udać się do autoryzowanego serwisu z dowodem potwierdzającym prawa do własności oraz dowodem rejestracyjnym z numerem VIN. ASO dokonuje zgłoszenia do producenta i proces wygląda analogicznie jak w przypadku dorabiania kluczyka bez immobilizera.

Uwaga! Jeżeli zatrzasnąłeś kluczyki w aucie, nie podejmuj prób samodzielnego otwarcia samochodu. Poprzez szarpanie i gwałtowne ruchy możesz uszkodzić zamek. Wybijanie szyby również nie jest dobrym pomysłem, ponieważ koszt wprawienia nowej nierzadko przewyższa cennik usług pogotowia zamkowego.