Zarządzanie nieruchomościami jest na tyle złożoną profesją, iż osoba podejmująca się jej powinna posiadać nie tylko szereg istotnych cech charakteru i umiejętności, ale także bogatą interdyscyplinarną wiedzę i odpowiednie wykształcenie. Czego jeszcze warto dowiedzieć się na temat cech dobrego zarządcy nieruchomości? Zapraszamy do lektury poniższego artykułu.

Wykształcenie i wiedza to podstawa

Tak jak już wspomnieliśmy, odpowiednie wykształcenie stanowi pewnego rodzaju bazę wyjściową w przypadku cech dobrego zarządcy nieruchomości. Mowa tu konkretnie o licencji zawodowej zarządcy nieruchomości, którą na podstawie Ustawy z 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami (tekst jednolity: DzU z 2010 r. nr 102 poz. 651), art. 187 można przyznać osobie, która zdobyła wykształcenie wyższe, a także ukończyła studia podyplomowe z zarządzania nieruchomościami i odbyła praktyki zawodowe w tym zakresie. Dobry specjalista tego typu to także osoba, która ustawicznie dokształca się, szkoli i aktualizuje swoją wiedzę.

To jednak dopiero początek wymagań. Od zarządcy nieruchomości wymaga się także posiadania rozległej, interdyscyplinarnej wiedzy, z takich dziedzin, jak:

  • prawo — zarządca nieruchomości musi bowiem m.in. pełnić funkcję reprezentującą właścicieli przed sądami oraz organami administracji zarówno rządowej, jak i samorządowej. Do jego obowiązków należy również opracowywanie i opiniowanie umów odnośnie obsługi eksploatacyjnej i technicznej;
  • księgowość — ze względu na obowiązek prowadzenia księgowości danego budynku;
  • finanse — taki specjalista musi również zajmować się obsługą finansową danej nieruchomości;
  • mediacja — zarządca odpowiada m.in. za przygotowywanie zebrań i rozwiązywanie sporów;
  • inżynieria budownictwa — zarządca nieruchomości jest też odpowiedzialny za obsługę techniczną budynku.

Pozostałe ważne cechy dobrego zarządcy nieruchomości

Wiedza i wykształcenie to bardzo dużo, ale nie wszystko, jeśli chodzi o cechy dobrego zarządcy nieruchomości, którego musi także cechować:

  • komunikatywność i wysokie umiejętności interpersonalne — ze względu na specyfikę pracy, która wymaga ciągłego kontaktu z innymi ludźmi oraz załatwiania z nimi rozmaitych, ważnych spraw;
  • rzetelność i sumienność — w tym fachu nie ma bowiem miejsca na pomyłkę, ponieważ wiąże się on z regulowaniem wielu spraw (w tym księgowych), które wymagają precyzji i odpowiedzialności;
  • kreatywność — mowa tu o wymyślaniu jak najlepszych rozwiązań oraz najkorzystniejszych przystosowań do aktualnych problemów.

Warto wiedzieć, gdzie można znaleźć wysokiej klasy specjalistów. Jeśli szukają Państwo zarządcy nieruchomości, który posiada wszystkie wyżej wymienione cechy, to znajdziecie go w firmie Zarządzanie Nieruchomościami Tadeusz Szeklicki z Olsztyna.