Przedsiębiorcy z różnych branż nierzadko decydują się na nawiązanie współpracy z biurem rachunkowym. To z pewnością może okazać się oszczędnością czasu i pieniędzy. Zanim jednak wybierzemy konkretne biuro musimy wiedzieć, że różnice między biurami mogą być duże. Przed podjęciem współpracy warto zorientować się w kilku kwestiach, np. czy biuro rachunkowe posiada Licencję Ministerstwa Finansów. Co jeszcze należy sprawdzić?

Posiadanie Licencji Ministerstwa Finansów i ubezpieczenia od odpowiedzialności cywilnej

Przed nawiązaniem współpracy z konkretnym biurem rachunkowym powinniśmy sprawdzić, czy posiada ono Licencję Ministerstwa Finansów. Dokument ten jest konieczny do tego, by biuro księgo mogło prowadzić swoją działalność zgodnie z rozporządzeniem Ministra Finansów. Uzyskanie tej licencji przez biura rachunkowe możliwe jest po zaliczeniu specjalnego państwowego egzaminu. Oprócz tego do jego uzyskania potrzebne jest minimum wykształcenie średnie i dwuletni staż w księgowości. Licencja może być również zdobyta przez osoby po studiach wyższych lub podyplomowych w kierunku rachunkowości.

Jeżeli biuro rachunkowe, którego usługi nas zachęcają do nawiązania współpracy nie posiada takiej licencji, lepiej poszukać innego biura.

Kolejną rzeczą, na którą musimy zwrócić uwagę jest to, czy biuro księgowe posiada ubezpieczenie od odpowiedzialności cywilnej. Wszystkie firmy oferujące usługi związane z prowadzeniem ksiąg podatkowych muszą posiadać polisę OC. Jest ona przydatna w przypadku popełnienia błędu przez księgowego. Wówczas straty zostaną pokryte z ubezpieczenia. Warto wybrać biuro rachunkowe, które takie ubezpieczenie posiada, bowiem nawet najlepszemu księgowemu może przytrafić się błąd.

Cechy dobrego biura rachunkowego

Dobre biuro rachunkowe cechuje się przede wszystkim dostępnością oraz kompleksowością usług. Najlepiej nawiązać współpracę z biurem, które oferuje całościowe obsługiwanie swoich klientów, a do tego mogą oni mieć pełen wgląd w wykonywaną przez księgowych pracę. Usługi księgowe są zróżnicowane oraz jest ich wiele. Dlatego najlepiej wybrać takie biuro, które oferuje wykonanie wielu czynności. Warto pamiętać, że zakres poszczególnych usług, które mają być wykonywane przez biuro rachunkowe musi zostać wymieniony w umowie. Poza tym dobrzy księgowi, których znajdziemy w biurze księgowym ZOE Sp. z o.o. oferują fachowe doradztwo związane z podatkami, a nawet organizacją firmy. To może być przydatne szczególnie na etapie zakładania własnego przedsiębiorstwa lub na początku działalności.

Przeglądając oferty biur rachunkowych musimy także spojrzeć na doświadczenie i kompetencje księgowych. Oczywiście im dłużej biuro księgowe działa na rynku, tym lepiej. Nie można zapomnieć o bezpieczeństwie obsługi. Można to zweryfikować poprzez sprawdzenie, czy dane biuro używa systemów służących do zabezpieczenia dokumentacji księgowej.