Kubki z logotypem czy hasłem reklamowym to doskonały sposób promowania przedsiębiorstwa wśród potencjalnych klientów, kontrahentów oraz partnerów biznesowych. Służy bowiem nie tylko reklamie, ale ma również wymiar funkcjonalny – kubków używa przecież każdy. W tworzeniu materiałów reklamowych z ceramiki wykorzystywane są różne techniki, w artykule przybliżamy wybrane.

Techniki wykorzystujące sitodruk

Na gruncie poligrafii wykorzystywane są rozmaite techniki druku. Niektóre wyszły już z użycia, inne używane są od dawna, a jeszcze inne zaczęto stosować stosunkowo niedawno. Jedną z popularnych obecnie metod jest druk sitowy, w którym rolę formy drukowej pełni szablon nakładany na drobną siatkę tkaną, metalową lub wykonaną z włókien syntetycznych. Drukowanie odbywa się poprzez przetłoczenie farby przez matrycę. Sitodruk często wykorzystywany jest do tworzenia gadżetów reklamowych, takich jak kubki z nadrukiem. Stosowany jest przez drukarnie takie jak Drukarnia Reklamy Inesdruk w technikach kalkomanii ceramicznej, organicznej oraz druku bezpośredniego.

W przypadku kalkomanii ceramicznej zdobienia nanoszone są na kubek za pomocą kalki. Do zalet tego rozwiązania zaliczamy przede wszystkim możliwość pokrycia dużej powierzchni. Z jego użyciem możliwe jest ponadto uzyskanie efektu zdjęcia oraz rastrów. Uzyskany w ten sposób nadruk odporny jest na zmywanie w zmywarce – oczywiście, jeśli nie użyto do jego wykonania farb złotych i platynowych. Kalkomania organiczna natomiast pozwala nanosić na ceramikę nadruki w dowolnym kolorze w systemie Pantone. Technika ta ma uniwersalne zastosowanie, można łączyć ją z inną technologią nadruku. Atutem jest też niski koszt wykonania. Druk bezpośredni nie wymaga dodatkowego nośnika w postaci kalki. Nanoszone tą metodą zdobienia wypalane są w temperaturze 8000C, dzięki czemu ceramika z nadrukiem może być bezpiecznie umieszczana w zmywarce.

Nowoczesne techniki druku na ceramice

Na kubkach reklamowych pojawiać się mogą nie tylko logotyp czy hasło reklamowe. Często wykorzystywanym sposobem personalizacji jest też barwienie porcelany reklamowej. Wśród stosowanych metod wymienić możemy wszkliwne, natryskowe barwienie z wypalaniem w temperaturze 12000C, które może być łączone ze zdobieniami wykonanymi przy użyciu kalkomanii ceramicznej czy organicznej. Hydrocolor to natryskowe, naszkliwne barwienie zewnętrznej powierzchni białych wyrobów porcelanowych, które może być łączone między innymi z kalkomanią organiczną i techniką druku Sensitive Touch. Metoda Multicolor to również barwienie natryskowe naszkliwne, tu jednak temperatura wypału wynosi 9000C. Wykazuje ono pełną odporność na zmywanie w zmywarce.

Wysokiej jakości zdobienie stworzyć możemy za pomocą technologii Sensitive Touch. Kubki z nadrukiem wykonane przy jej pomocy są wyjątkowo stylowe, dlatego doskonale sprawdzają się w roli materiałów reklamowych. Precyzyjne piaskowanie powierzchni ceramiki pozwala uzyskać efekt zdobienia 3D, co znacząco podnosi walory estetyczne. Kubek może być przy tym zabarwiony wybranym kolorem – również w wariancie, gdzie barwiony jest zarówno wypiaskowany motyw, jak i pozostała powierzchnia kubka. Wśród nowoczesnych i modnych technik zdobień wymienić możemy również Crystal Touch, technikę nadającą wyrobom ceramicznym luksusowy charakter. W tym przypadku nadruk wykonany na przykład kalkomanią czy techniką Sensitive Touch zdobiony jest kryształami w różnych rozmiarach – od 2,3 do 4 mm.