Nie ważne w biurze czy w domu – godziny spędzone przed ekranem komputera nie służą naszym oczom. Coraz więcej osób swoje zawodowe obowiązki wykonuje przy użyciu peceta. Do tego dochodzą rozrywki typu gry komputerowe czy maratony z ulubionym serialem. Właśnie przez to spotykamy się z takimi hasłami jak „syndrom widzenia komputerowego” (Computer Vision Syndrome) czy „zespół suchego oka”. Na szczęście istnieją sposoby na chronienie oczu i właśnie o nich piszemy poniżej.

Syndrom widzenia komputerowego

Wspomniany we wstępie syndrom widzenia komputerowego to coraz popularniejszy termin. Przez rozwój technologii nasze oczy działają w warunkach, z jakimi do tej pory w toku ewolucji nie miały styczności. Koncentrowanie wzroku na ekranie komputera sprawia, że mrugamy znacznie rzadziej (w normalnych warunkach nieco ponad 10 razy na minutę). Co w konsekwencji prowadzi do wysuszenia spojówki i rogówki oka.

Nie mniej ważny jest fakt, że koncentrujemy swój wzrok na jednym obiekcie – monitorze komputera. A przecież w normalnych warunkach odbieramy obraz przedmiotów, znajdujących się w różnych odległościach od nas. A to sprawia, że nasz wzrok pracuje w specyficzny sposób. Prowadzi to m.in. do osłabienia mięśnia oka oraz zdolności akomodacyjnych.

Wszystkie powyższe objawiają się pogorszeniem wzroku, bólami oczu, zespołem suchego oka czy swędzeniem. Na szczęście są metody na znaczne złagodzenie niepożądanych efektów pracy przy komputerze.

Jak chronić wzrok podczas pracy przed monitorem? Kilka porad

Aby odpowiednio chronić oczy, warto trzymać się kilku podstawowych zasad i konsekwentnie się do nich stosować.

  • Ustawienie monitora względem okna ma znaczenie. Ważne, żeby do pomieszczenia wpadało światło naturalne, a monitor komputera był ustawiony bokiem do okna. Niekorzystne jest ustawienia monitora na wprost naturalnego źródła światła.
  • Nasze oczy powinny znajdować się nie mniej niż 40 cm od monitora. Istotne jest również, aby nie znajdowały się zbyt daleko. 75 cm – powinno być maksymalną odległością.
  • Środek monitora powinien znajdować się 10-20 cm poniżej naszych oczu.
  • Warto zadbać o odpowiednią wilgotność powietrza w pomieszczeniu (ok. 50%).
  • Przerwy to ważna sprawa. Co pewien czas powinniśmy dać odpocząć naszym oczom. Popatrzeć w dal, pokręcić gałkami ocznymi. To dobry trening, który zachowuje nasz wzrok w dobrej „kondycji”.
  • Rzecz jasna istotna jest także dieta. Jeśli chcemy wzmocnić nasz wzrok, powinniśmy wyposażyć się w produkty zawierające witaminy A, C i E. Solidnym wsparciem będą również: magnez, cynk i selen. Dobrze, jeśli w naszej diecie znajdą się marchewki, brzoskwinie, pestki słonecznika, papryka, cytrusy i na przykład orzechy oraz ryby morskie.
  • Aktywność fizyczna ma wpływ na wzrok. Seria skłonów, przysiadów czy krótki spacer pomiędzy obowiązkami to na serio dobry pomysł.
  • Ważne są również kwestie techniczne – ustawienia w komputerze. Odpowiednio duży rozmiar czcionki, gdy czytamy i piszemy. A także kontrast pomiędzy znakami a tłem.

Okulary do pracy przy komputerze

Jeśli dużo czasu spędzamy przed ekranem komputera, warto zastanowić się nad okularami. Najlepsze w tym przypadku będą okulary z powłokami antyrefleksyjnymi, które tłumią niepożądane odbicia i odblaski. Alternatywą mogą okazać się odpowiednio dobrane soczewki. Przed wyborem zalecamy jednak wybrać się do okulisty, przedstawić swoją specyfikę pracy i zbadać wzrok. Wówczas specjalista powinien zaproponować nam optymalne rozwiązanie dla naszych oczu.

Krople do oczu i ziołowe kompresy

Na temat kropli do oczu podczas pracy przy komputerze można przeczytać skrajne opinie. Podczas wyboru tego typu specyfiku warto skontaktować się z farmaceutą lub okulistą. Powinni doradzić w kwestii rodzaju kropli do oczu i częstotliwości ich stosowania.

Ponadto po całym dniu pracy wytchnienie naszym oczom mogą dać kompresy ziołowe, które pozwalają odpocząć oraz usuwają nieestetyczne obrzęki wokół oczu. Szczególnie poleca się okłady z rumianku, bławatka, a nawet czarnej herbaty.