Terapia integracji sensorycznej to szereg działań, które poprawiają funkcjonowanie w sferze emocjonalnej i motorycznej osób, u których występują zaburzenia. Prowadzeniem terapii integracji sensorycznej zajmują się specjaliści z Centrum Rozwoju i Wsparcia Psychologicznego Pozytyw-Ka, którego siedziba znajduje się w Trzebnicy. Sprawdź, jakie wyróżniamy wskazania do rozpoczęcia terapii. Zapraszamy do lektury!

Na czym polega terapia integracji sensorycznej i jaki jest jej cel?

Samo pojęcie integracji sensorycznej oznacza zdolność do rozumienia i porządkowania poprzez zmysły dostarczanych z ciała i otoczenia bodźców. Ta umiejętność umożliwia nam zrozumienie tego, w jaki sposób funkcjonuje otaczający nas świat, oraz nadaje sens wszelkim dochodzącym do nas bodźcom. Zaburzenia integracji sensorycznej to stan, w którym układ nerwowy źle organizuje bodźce zmysłowe, czego efektem jest nieprawidłowa reakcja na nie. Dotyczą one głównie dzieci. Sposobem przywrócenia prawidłowego odbioru i przetwarzania bodźców jest właśnie terapia integracji sensorycznej, która znajduje się w ofercie Centrum Rozwoju i Wsparcia Psychologicznego Pozytyw-Ka. Jej celem jest stymulowanie systemów zmysłowych. Co ważne, odbywa się to w sposób kontrolowany.

Podczas terapii specjaliści dostarczają dzieciom doznań sensorycznych o intensywności dopasowanej do charakteru oraz nasilenia zaburzeń. Zajęcia odbywają się w odpowiednio przygotowanej pracowni wyposażonej w specjalistyczne pomoce.

Wskazania do wprowadzenia terapii integracji sensorycznej

Głównym wskazaniem do rozpoczęcia terapii integracji sensorycznej są potwierdzone diagnostycznie zaburzenia integracji sensorycznej. Odpowiednie przeprowadzenie procesu diagnostycznego jest bardzo ważne, gdyż każde dziecko może mieć inne deficyty, a co za tym idzie, będzie potrzebowało stymulacji innych systemów zmysłowych. Wdrożenie terapii integracji sensorycznej zalecane jest także w przypadku dysfunkcji i schorzeń, którym zaburzenia integracji sensorycznej mogą towarzyszyć. Wśród nich możemy wyróżnić m.in.:

  • ADHD,

  • zaburzenia ze spektrum autyzmu,

  • zespół Downa,

  • opóźniony rozwój mowy,

  • dyspraksję.

Zaburzenia integracji sensorycznej często dotyczą dzieci w wieku szkolnym. Najmłodsi mają wówczas problemy z koncentracją i nauką. Dzieci źle trzymają długopis, odwracają litery oraz mają problem z koordynacją wzrokowo-ruchową, czyli np. z przepisywaniem tekstu z tablicy do zeszytu. Wymienione problemy są wskazaniem do rozpoczęcia terapii integracji sensorycznej w Centrum Rozwoju i Wsparcia Psychologicznego Pozytyw-Ka.