W przypadku dzieci z mózgowym porażeniem dziecięcym, wadami genetycznymi niezwykle ważny - w poprawie ich jakości życia i przygotowaniu do funkcjonowania w społeczeństwie, jest dobrze ułożony plan leczenia. Składają się nań zarówno zajęcia z logopedii, neurologopedii, jak i fizjoterapii. Szczególnie istotna w tym procesie jest metoda integracji sensorycznej. Na czym polegają zajęcia z SI u dzieci z porażeniem mózgowym?

Dlaczego w porażeniu mózgowym ważna jest integracja sensoryczna?

Mózgowe porażenie dziecięce (MPD) to zespół objawów określający różnorodne zaburzenia wynikające z trwałego, niepostępującego uszkodzenia mózgu we wczesnym stadium rozwoju dziecka - w okresie ciąży, porodu lub w pierwszym okresie po porodzie. Obserwuje się u nich opóźnienia w rozwoju psychoruchowym, umysłowym, jak również odmienności w zachowaniu, percepcji wzrokowej, słuchowej, w tym nieprawidłowości w rozwoju mowy. To właśnie jest m.in. „przedmiotem” zajęć z integracji sensorycznej. Kluczowe w leczeniu MPD jest możliwe wczesne rozpoczęcie rehabilitacji. Całościowe traktowanie istniejących w ciele małych pacjentów dysfunkcji pozwala obserwować poprawę ich funkcjonowania.

Na czym polega metoda integracji sensorycznej?

Integracja sensoryczna (SI) jest procesem przetwarzania informacji odbieranych przez zmysły z ciała człowieka oraz z otoczenia, w celu wykorzystania ich w codziennym życiu. Przykładem sprzężenia zwrotnego między „zmysłami a działaniem” jest ubranie się, gdy odczuwamy chłód, czy też cofnięcie ręki w momencie złapania za kubek z gorącą wodą. Dzieci z zaburzeniami w obszarze SI nie „czują” tego typu zależności. W placówkach takich jak Specjalistyczny Gabinet Rehabilitacji Dzieci Robert Jachymiak poprzez zabawę „naukową”, dzieci uczą się właściwego reagowania na bodźce zewnętrzne. Pomaga im to lepiej odczuwać części swojego ciała, mieć świadomość jego położenia. Specjalnie dobrane zajęcia z wykorzystaniem wielu atrakcyjnych przyrządów w naturalny sposób wyrównuje deficyty w obrębie poszczególnych narządów zmysłów.