Centrum neurorehabilitacji Komunikacji alternatywnej i wspomagającej (AAC) Edyty Tyszkiewicz słynie w Polsce z prowadzenia innowacyjnych terapii dla pacjentów z autyzmem, ADHD, porażeniem mózgowym czy też z innymi dysfunkcjami neurologicznymi np. będących wynikiem udaru, czy wieku starczego. W EDU HOME prowadzone są nowoczesne terapie rozwojowe Growth through Play System, kinezjologia edukacyjna, a także terapia ręki i neurorehabilitacja C-eye. Prócz tego w gabinecie EDU HOME prowadzone są terapie komunikacji alternatywnej i wspomagającej AAC. Edyta Tyszkiewicz wraz z terapeutką Joanną Pachutko prowadzi również szkolenia AAC. Co warto o nich wiedzieć?

Czym jest AAC?

AAC to komunikacja wspomagająca i alternatywna, która przeznaczona jest dla osób z ograniczoną zdolnością mowy lub z brakiem możliwości werbalnego komunikowania się. Są to najczęściej pacjenci z porażeniem mózgowym, ALS, autyzmem, zespołem Downa, Alzheimerem czy też ci po wylewach, udarach i wypadkach. Komunikacja wspomagająca i alternatywna AAC, jak tłumaczy Edyta Tyszkiewicz, może być wykorzystana zarówno wśród osób dorosłych, jak i dzieci.

Warto podkreślić, że AAC ma uzupełniać trudności w komunikacji z innymi, a więc opiera się na różnych systemach wysyłania i odbierania komunikatów do i z otoczenia. Mogą to być zarówno technologie niskie – tablice, książeczki, specjalne klocki – jak i wysokie, oparte o zintegrowane oprogramowanie komputerowe oraz tablety. Narzędzi i strategii, które można zastosować przy AAC, jest naprawdę wiele, a ich dobór zależy przede wszystkim od stanu zdrowia osoby, jej możliwości oraz od efektów, które chce się uzyskać.

Przykładami skutecznych systemów są te PECS – pojedyncze symbole podawane drugiej osobie – oraz VOCA – tablet z programem komunikacyjnym. Edyta Tyszkiewicz poleca stosowanie drugiego rozwiązania m.in. przy osobach z niepełnosprawnościami fizycznymi. W jej gabinecie zawsze dobierane są zindywidualizowane metody terapeutyczne. Co zaś ze szkoleniami AAC?

Szkolenia z AAC

Komunikacja wspomagająca i alternatywna AAC cieszy się coraz większą popularnością. Jej skuteczność jest naprawdę wysoka, a jej wprowadzenie w życie osób, które mają problem z mową, znacznie podwyższa komfort ich codziennego funkcjonowania. Możliwość szybkiego przekazywania pragnień i potrzeb, a także myśli zmniejsza frustracje pacjentów. System AAC może pomóc np. dzieciom uczestniczyć im czynnie w zajęciach szkolnych, a także w życiu domowym. Komunikacja wspomagająca i alternatywna pozwala też zawrzeć nowe znajomości, a wbrew pozorom umożliwia wzmocnienie rozwoju mowy naturalnej, języka receptywnego oraz ekspresyjnego. Mylne jest zatem przekonanie, że AAC u małych dzieci utrudnia naturalny rozwój mowy. Badania wykazały, że jest właśnie na odwrót.

Świetne wyniki systemów AAC spowodowały, że terapeutka Edyta Tyszkiewicz prócz prowadzenia neurorehabilitacji różnymi technikami w swoim gabinecie Centrum neurorehabilitacji Komunikacji alternatywnej i wspomagającej (AAC), rozszerzyła praktykę o szkolenia AAC. Wraz z Joanną Pachutko oferuje ona szkolenia stacjonarne i online dla rad pedagogicznych w szkołach i przedszkolach, dla studentów pedagogiki i psychologii, dla osób opiekujących się dziećmi z zaburzeniami mowy, dla domów spokojnej starości, a także dla wszystkich innych podmiotów, które zainteresowane są poznaniem tajników komunikacji wspomagającej i alternatywnej. Edyta Tyszkiewicz i Joanna Pachutko gwarantują także różnego rodzaje pomoce AAC:

  • gry AAC,
  • tablice komunikacyjne,
  • pomoce dla zajęć grupowych,
  • pomoce wizualne,
  • pomoce edukacyjne,
  • kalendarze AAC,
  • puzzle AAC,
  • podkładki komunikacyjne,
  • pierścienie komunikacyjne,
  • materiały edukacyjne dla kursantów, rodziców dzieci i opiekunów osób starszych.

Gabinet EDU HOME pomaga również wdrożyć w życie pacjenta wspomniane systemy PECS oraz VOCA.