W dobie hipermarketów jesteśmy przyzwyczajeni do pewnego poziomu sprzedaży produktów, które są nam potrzebne codziennie. Przede wszystkim wymagamy dużego wyboru artykułów, ich świeżości oraz zoptymalizowanego układu sklepu, aby robić zakupy jak najszybciej. Jak się okazuje, te wszystkie cechy nie dotyczą jedynie supermarketów, ale również ich mniejszych odpowiedników w formie sklepów osiedlowych.

Hipermarket a sklep osiedlowy

Hipermarkety mają to do siebie, że odwiedzają je tłumy klientów, szczególnie w konkretne dni tygodnia. To natomiast przekłada się na faktycznie duży wybór, ale jest to poniesione kosztem długich kolejek do kas, w których często musimy spędzić nawet pół godziny. Coraz częściej wprowadzane są wprawdzie kasy samoobsługowe, które trochę rozluźniają “korki” w kolejkach, jednak nadal nie jest to wystarczające, aby zakupy nazwać “szybkimi”.

W opozycji do tego rozwiązania stoją sklepy osiedlowe, takie jak popularna Żabka. Zdecydowanie mniejsze od hipermarketów, mogą pomieścić mniej osób na swojej przestrzeni sklepowej, a co za tym idzie, kolejki również są mniejsze. Nie jest to zarazem obarczone kosztem małego wyboru artykułów. W sklepach osiedlowych znajduje się cały przekrój najpotrzebniejszych towarów, od produktów spożywczych, przez chemię, papierosy i alkohol, a kończąc na lekach. To jednak nie koniec ich zalet.

Czym powinien się charakteryzować dobry sklep osiedlowy?

Na sklep osiedlowy, który spełni oczekiwania każdego klienta, powinny się składać cechy takie jak:

  • Szeroki asortyment najpotrzebniejszych produktów. Artykuły, które najczęściej kupują Polacy, powinny znajdować się na półkach.
  • Produkty muszą być świeże. Mniejsza ilość zamawianych produktów (w porównaniu do hipermarketów) powinna oznaczać szybsze ich wyprzedanie oraz częstsze odwiedziny dostawców.
  • Dodatkowym atutem byłaby możliwość przygotowania ciepłego posiłku na miejscu, dla osób, które nie mają czasu, aby samodzielnie przygotować jedzenie.
  • Układ sklepu, który umożliwia łatwe znalezienie wszystkich produktów, których klient potrzebuje.


Wszystkie wymienione powyżej cechy zazwyczaj posiadają sklepy działające pod szyldem Żabki. Z racji tego, że jest to franczyza, każdy sklep może się nieco różnić od siebie, ze względu na inne kierownictwo. Jednak odwiedzając panią Ewę Sakowską-Zawadkę i jej sklep “Żabka” znajdujący się w Mińsku Mazowieckim, możemy być pewni, że wszystkie te cechy zostały spełnione.