Zarządzanie wspólnotami mieszkaniowymi to trudne zadanie, które złożone jest z wielu obowiązków. Administrowanie obiektami nie polega tylko na dbaniu o utrzymanie ich w dobrym stanie technicznym, lecz również na dopełnianiu rozmaitych formalności dotyczących prawidłowego funkcjonowania wspólnoty. Zobacz, co należy do obowiązków zarządcy nieruchomości i dlaczego warto skorzystać z usług zewnętrznej firmy.

Obowiązki zarządcy nieruchomości

W zakresie bieżącej obsługi wspólnot mieszkaniowych wyróżnia się kilka ważnych organów, którymi są zarząd, zarządca i administrator nieruchomości. Zarząd najczęściej składa się z członków wspólnoty i stanowi organ decyzyjny. Poza tym odpowiada za wypełnianie obowiązków dotyczących obsługi budynku. Zwykle bywa tak, że członkowie zarządu nie wykonują tych czynności samodzielnie, lecz zatrudniają odpowiednie osoby lub firmy do przeprowadzenia konkretnych czynności. Z kolei zarządca nieruchomości to osoba, która może być podmiotem opłacanym przez zarząd. Do jego głównych obowiązków należy:

  • nadzorowanie stanu technicznego obiektu mieszkalnego,
  • dopilnowanie kontroli, które wynikają z przepisów i ważnych terminów,
  • komunikowanie się z mieszkańcami wspólnoty oraz organizowanie zebrań,
  • utrzymywanie porządku we wszystkich częściach nieruchomości i na terenie wokół budynku należącego do wspólnoty mieszkaniowej,
  • zarządzanie finansami wspólnoty,
  • prowadzenie księgowości.

Z kolei administrator zazwyczaj współpracuje z zarządem lub zarządcą nieruchomości i wykonuje ich polecenia. W praktyce bywa tak, że administracja wspólnot mieszkaniowych często dotyczy nadzoru technicznego obiektu lub prowadzenia dokumentacji, co zależy od zapisów na umowie zawartej ze wspólnotą.

Zarządzanie wspólnotą mieszkaniową – dlaczego warto wynająć zewnętrzną firmę?

W teorii administracja nieruchomością może być wykonywana samodzielnie przez zarząd wspólnoty, a do wykonywania konkretnych czynności możliwe jest zatrudnienie konkretnych wykonawców, np. firmę sprzątającą, księgowych itp. Należy jednak podkreślić, że to właśnie zarząd odpowiada za czynności pełnione przez zewnętrzne firmy. Powierzenie zarządzania nieruchomością zewnętrznej firmie umożliwia kierowanie do niego wszelkich uwag i skarg związanych z jego działalnością. To oczywiście ułatwia egzekwowanie oczekiwanego standardu obsługi nieruchomościami. Zarządca wspólnoty zajmujący się kompleksową jej obsługą stanowi duże ułatwienie dla mieszkańców, ponieważ ci wiedzą, do kogo zwracać się ze sprawami związanymi z nieruchomością. W takiej sytuacji zarząd może pełnić funkcję nadzorczą.

Komu powierzyć zarządzanie nieruchomością?

Zauważyć można coraz większy popyt na usługi związane z zarządzaniem wspólnotami mieszkaniowymi. Nie oznacza to jednak, że powinniśmy wybrać pierwszą z brzegu firmę. Chcąc zatrudnić zewnętrzny podmiot do zarządzania nieruchomością, powinniśmy zwrócić uwagę na zakres oferowanych obowiązków, a także na opinię innych wspólnot mieszkaniowych. Firmy godne polecenia działające w tej branży, jak np. Lider Zarządzanie Nieruchomościami z Jeleniej Góry posiadają doświadczenie, co przekłada się na dużą liczbę zadowolonych klientów. Zatrudniając taką firmę, możemy mieć pewność, że obsługa nieruchomości będzie na najwyższym poziomie.