Pojęcia spedycji oraz transportu z zakresu logistyki są ze sobą bardzo często mylone. Może przez to dojść do wielu różnych nieporozumień, jeśli chodzi o dystrybucję towarów. Warto zatem wiedzieć, co dokładnie wchodzi w zakres tych dwóch usług, aby mieć pewność, że nasze produkty bezproblemowo dotrą do końcowego odbiorcy. Niezwykle ważny element całego procesu stanowi umowa spedycyjna.

Za co odpowiada spedytor?

Firmy spedycyjne mają za zadanie zorganizować, a także kontrolować proces dostarczenia przekazanego od kontrahenta ładunku aż do momentu, kiedy znajdzie się w rękach właściwego odbiorcy. Stąd też usługi te mają znacznie szerszy zakres, aniżeli sam transport towarów z punktu A do punktu B. Spedytor może zlecać przewóz zewnętrznym przedsiębiorstwom, które się w tym specjalizują albo korzystać z własnej floty pojazdów ciężarowych lub specjalistycznych, tak jak ma to miejsce na przykład w firmie Gid-Pol w Gidlach. Łatwo więc zauważyć, transport stanowi pojęcie znacznie węższe, które wchodzi z zakres spedycji.

Proces, jak zostało już wspomniane, rozpoczyna się od podpisania umowy oraz przekazania ładunku spedytorowi. Ten następnie podejmuje działania związane z organizacją przewozu do punktu docelowego. Musi zatem ustalić i doradzić kontrahentowi, jaki sposób dostawy będzie najlepszy dla rodzaju towaru, jak również miejsca wysyłki. Może to być transport lądowy, morski lub powietrzny – niekiedy istnieje potrzeba połączenia kilku form. Obowiązkiem spedytora jest także dopełnienie wszelkich formalności związanych z kontrolą przesyłek, przygotowaniem ich do odprawy celnej wraz z niezbędną dokumentacją oraz ubezpieczeniem. Do jego zadań należy całościowe nadzorowanie poszczególnych etapów procesu, między innymi załadunku i rozładunku, jak również finalizowanie usług transportowych.

Jak wygląda umowa spedycyjna?

To najważniejszy dokument, na podstawie którego odbywa się realizacja usługi. Zostaje sporządzony i podpisany w momencie przyjęcia zlecenia spedytorskiego. To w nim firma spedycyjna zobowiązuje się do wysłania oraz odbioru przesyłki. W treści znaleźć się muszą nie tylko dane zleceniobiorcy oraz zleceniodawcy, ale również szczegóły dotyczące transportu krajowego lub międzynarodowego, między innymi daty załadunku czy też rozładunku. Ponadto zawiera informacje na temat specyfiki przewożonego towaru – ilości, rodzaju – sposobu jego zabezpieczenia. Ważnym punktem są klauzule opisujące skutki ewentualnych opóźnień wraz z notami obciążającymi na wypadek niewywiązania się z umowy bądź uszkodzenia towaru.