Instalacje gazowe w samochodach to dla wielu niezwykle przydatne rozwiązanie, które cenione jest głównie ze względu na możliwość zaoszczędzenia całkiem dużych pieniędzy w porównaniu do wydatków na standardowe paliwo. Co szczególnie interesujące w przypadku zarówno instalacji LPG, jak i montażu instalacji gazowych, to fakt, iż wokół obydwóch tych elementów przez lata narosło wiele mitów.

Podstawowe informacje

Aby skutecznie określić przydatność instalacji gazowych, najlepiej będzie bezpośrednio spojrzeć na poszczególne plusy i minusy tego rozwiązania oraz wyciągnąć z tego wnioski na przyszłość. Zacznijmy jednak od odrobiny historii. Instalacje gazowe swój początek w Polsce miały w latach 90., kiedy to zapotrzebowanie na tego typu rozwiązania zaczęło nabierać coraz większego tempa. To wiązało się z powstawaniem wielu warsztatów oferujących montaż instalacji gazowych, z czego wiele oferowała marnej jakości usługi. To właśnie między innymi przez to instalacje gazowe nie są przez wielu dobrze poważane. Wynika to jednak bardziej z mitów niż rzeczywistych argumentów, jako że Instytut Transportu Samochodowego odpowiednio zadbał o to, aby warsztaty świadczące usługi montażu instalacji gazowych odznaczały się niezbędnymi do tego celu kwalifikacjami. W efekcie, na rynku zaczęły przeważać wysokiej jakości firmy, które na swoje zaufanie zasłużyły latami ciężkiej i efektywnej pracy w zgodzie z wymaganiami klientów.

Obecnie, wiedza na temat instalacji gazowych w samochodach oraz ich montażu jest na o wiele większym poziomie niż kiedyś, zwłaszcza w czasach, gdy branża ledwo raczkowała. To pozwala na rozprawienie się z licznymi mitami, jak chociażby twierdzeniem, że auto znacznie traci na mocy przy wykorzystywaniu instalacji gazowych, podczas gdy w rzeczywistości tego typu utratę szacuję się na maksymalnie 4-5%. Wszystko zależy od odpowiedniego dopasowania mocy silnika do instalacji gazowej oraz przeprowadzenia należytego montażu tejże instalacji w fachowy oraz dbający o szczegóły sposób. Montaż instalacji gazowych zdecydowanie nie należy do najprostszych zadań, dlatego najważniejsze dla potencjalnego klienta jest unikanie tanich rozwiązań, które w efekcie mogą nawet trwale uszkodzić silnik.

Czy warto?

Specjaliści z zakresu montażu instalacji gazowych szacują, że prawdopodobnie najlepszym rodzajem silnika do instalacji gazowych jest silnik wolnossący o małej pojemności, który określić można jako stworzony do tego typu rozwiązania. Jak jednak łatwo się domyślić, im nowszy silnik oraz technologia w nim zastosowana, tym bardziej skomplikowanej instalacji gazowej będzie potrzebował. Łatwo więc można sobie wyobrazić, że w takiej sytuacji niska cena montażu nie będzie możliwa. Cena konwersji może bowiem wynosić nawet 10 tys. złotych, co może zniechęcić nawet najbardziej zapalonych entuzjastów instalacji gazowych. Wymaga to odpowiednich szacunków, czy na dłuższą metę takie rozwiązanie będzie w ogóle opłacalne.

Ogólnie, można stwierdzić, że montaż instalacji gazowych jest opłacalny w sytuacji, gdy mamy stworzony do tego samochód z odpowiednim silnikiem. Dobrym rozwiązaniem jest także po prostu zakup samochodu z instalacją LPG zamiast ponoszenia kosztów konwersji na własną rękę. Warto pamiętać, że obecny wybór w zakresie instalacji gazowych na rynku jest bardzo szeroki i z czasem, coraz więcej samochodów, także tych droższych, będzie można zakupić w takim właśnie wydaniu.