Na bezpieczeństwo na drodze ma wpływ wiele rzeczy, m.in.: kondycja psychofizyczna kierowcy, styl jazdy innych kierowców, warunki pogodowe, sprawne auto. O ile na niektóre czynniki nie mamy wpływu, o tyle zawsze mamy wpływ na utrzymanie pojazdu w dobrym stanie technicznym. Regularny przegląd auta powinien być żelazną zasadą każdego właściciela samochodu.

Przegląd samochodu a badanie techniczne

Przegląd auta i badanie techniczne pojazdu to pojęcia, które są często mylone, tak więc na wstępie warto wyjaśnić między nimi różnicę. Badanie techniczne pojazdu jest obowiązkowe - bez niego samochód nie może być dopuszczony do ruchu po drogach publicznych. Można je wykonać tylko i wyłącznie w stacjach kontroli pojazdów (podstawowej - pojazdy do 3.5 tony i okręgowej - wszystkie pojazdy). W przypadku nowych samochodów pierwsze badanie wykonuje się przed upływem trzech lat, kolejne - po dwóch latach, a następne co roku. W przypadku używanych samochodów - co roku.

Z kolei przegląd auta jest nieobowiązkowy, lecz zalecany przez producenta. Podczas przeglądu sprawdza się stan techniczny pojazdu, lecz kładzie się w nim nacisk głównie na wymianę części eksploatacyjnych.

Jak często należy robić serwis samochodu?

Na to pytanie nie ma jednoznacznej odpowiedzi. Wiele zależy od tego, jak często auto jest używane, od stylu jazdy, marki samochodu, jego wieku itp. Przyjmuje się jednak ogólną zasadę, aby było to raz na rok lub co 15 000 kilometrów, ponieważ co taki okres należy wymieniać olej silnikowy. Regularny przegląd okresowy to mniejsze ryzyko awarii auta i szansa na przedłużenie żywotności poszczególnych podzespołów. Dlatego na serwis warto wybrać się do profesjonalnego warsztatu samochodowego, takiego jak FHU Diesel Pomp Marcin Rogala ze Skarżysko-Kamiennej (województwo świętokrzyskie), który zadba o każdy element pojazdu.

Co jeszcze mechanik sprawdza podczas przeglądu? Oprócz oleju silnikowego systematycznej wymianie podlega płyn hamulcowy (sugerowana wymiana - co 2 lata), płyn chłodniczy (co 2-4 lata), olej w skrzyni biegów (co kilka lat). Specjalista powinien sprawdzić także ogólną kondycję samochodu, np.: ciśnienie w oponach, oświetlenie, klocki i tarcze hamulcowe, stan zawieszenia, stan zużycia wycieraczek. Ponadto przynajmniej raz do roku należy wykonać serwis klimatyzacji (wymianę filtra, odgrzybianie całej instalacji, kontrolę czynnika chłodzącego). Zaniedbanie tego obszaru nie tylko zmniejsza wydajność chłodzenia, ale też niekorzystnie wpływa na zdrowie.

Do wizyty u mechanika powinny skłonić także usterki (nawet niewielkie) i niepokojące dźwięki, które nagle auto zaczęło wydawać.