Rozrząd jest jednym z najważniejszych elementów silnika spalinowego. To on umożliwia dopływ mieszanki paliwowo-powietrznej do cylindrów, a co za tym idzie, ma ogromny wpływ na osiągi jednostki. Niemniej jednak trzeba wyraźnie podkreślić, iż jest to układ ulegający zużyciu eksploatacyjnemu. Istnieje zatem konieczność jego regularnej wymiany. Kiedy warto zdecydować się na ten krok i czym może grozić ewentualne zbagatelizowanie sprawy? Sprawdź, co na ten temat podpowiadają specjaliści z warsztatu Auto Motor!

Układ rozrządu – co warto wiedzieć?

Jeżeli chodzi o konstrukcję współczesnych silników, to kierowcy zasadniczo mogą zetknąć się z 2 typami układów rozrządu. Mowa tutaj oczywiście o tych, w których napęd wału korbowego do układu zapewnia elastyczny pasek zębaty oraz o tych, wyposażonych w łańcuch. W tym miejscu warto zatem rozwiać pewien mit. Samozwańczy znawcy motoryzacji, którzy uważają, iż rozwiązanie na łańcuszku jest bezobsługowe i daje dożywotnią gwarancję bezawaryjnej pracy silnika, zdecydowanie nie mają racji.

Choć łańcuch rzeczywiście podlega mniejszemu zużyciu eksploatacyjnemu, nie oznacza to, że nie trzeba poświęcać mu uwagi. Cały proces jest po prostu bardziej rozłożony w czasie. Pojawia się zatem zasadnicze pytanie dotyczące tego, które z rozwiązań jest lepsze? Trudno o jednoznaczną odpowiedź. Paski charakteryzują się mniejszą trwałością, acz ich wymiana nie jest tak czasochłonna i kosztowa, jak łańcuchów. Co ile kilometrów zatem trzeba wymienić układ rozrządu? Są to wartości około 100 tys. km. dla pasków oraz 150 tys. km. dla łańcuchów. Co jeszcze warto wiedzieć?

Czym grozi zaniedbanie ze strony kierowcy?

Kolejną cechą charakterystyczną silników jest to, że zdecydowana większość z nich cechuje się konstrukcją kolizyjną. Co to oznacza z praktycznego punktu widzenia? Nie mniej, nie więcej niż to, że w przypadku zerwania się paska lub łańcucha dojdzie do zderzenia tłoka z cylindrem. Dla jednostki napędowej jest to swoistego rodzaju wyrok śmierci. Wymiana układu rozrządu to skomplikowany i wieloetapowy proces, który warto wykonać jedynie w najbardziej renomowanych i najlepiej wyposażonych warsztatach mechanicznych takich jak serwis samochodowy Auto Motor. Jako że mamy tutaj do czynienia z całym układem, nie wolno zapominać o wymianie innych podzespołów.

Mowa tutaj przede wszystkim o rolkach prowadzących, napinaczu oraz o pompie wody. Jeżeli zaś chodzi o koszty, to ze względu na ogrom prac, nigdy nie będą one niskie, choć w zależności od typu silnika mogą się one znacząco różnić. Jeżeli mechanik nie stanie przed koniecznością rozmontowania przodu auta i wyjęcia silnika, wydatki nie muszą być wcale tak ogromne, jak mogłoby się wydawać. Zawsze warto poprosić o przygotowanie precyzyjnej wyceny.

Szeroka oferta warsztatu samochodowego Auto Motor

Warsztat samochodowy Auto Motor specjalizuje się w szerokim zakresie usług motoryzacyjnych, takich jak tuning, geometria kół 3D, dynamiczna wymiana oleju w skrzyniach biegów i diagnostyka komputerowa. Firma posiadają sklep motoryzacyjny z bogatym wyborem części zamiennych do różnych podzespołów samochodowych oraz instalacji elektrycznych. Warsztat oferuje profesjonalny tuning samochodów, w tym tuning akustyczny, elektroniczny i mechaniczny. Auto Motor wykonuje diagnostykę komputerową samochodów, aby wykryć ewentualne usterki i kontrolować podstawowe parametry pojazdu. Mechanicy stosują technologię trójwymiarowego obrazowania do precyzyjnej geometrii kół 3D, co wpływa na bezpieczeństwo i komfort jazdy.