W łożyskach, przekładniach, przegubach i prowadnicach celem zmniejszenia tarcia stosowane są smary techniczne. W zależności od pracy, obciążeń, jakim są one poddawane, należy zastosować odpowiedni rodzaj smaru. W Chemtech możesz liczyć na pomoc w doborze tego typu produktów. Kiedy lepszy będzie stały, a kiedy półpłynny smar? Tego dowiesz się z naszego artykułu!

Czym różni się smar płynny od stałego lub półpłynnego?

Smar techniczny zwiększa bezpieczeństwo użytkowania maszyn, urządzeń, chroniąc je przed uszkodzeniem w wyniku zatarcia. Jak informuje nas ekspert ds. zamówień z firmy Chemtech:

Istnieje wiele sytuacji, w których konieczne jest zastosowanie w mechanizmach codziennego użytku odpowiedniego rodzaju smarowidła. Rower, samochód, drzwi oraz sprzęt na siłowni potrzebują innego rodzaju ochrony zawiasów, łożysk i przekładni. Zadaniem smarów jest nie tylko ochrona przed uszkodzeniem części ruchomych układów, ale też niedopuszczenie do np. zapieczenia śruby w gwincie. Olej w przeciwieństwie do smaru pozbawiony jest zagęszczacza, dlatego użyty np. na łożysku ścieka, zamiast dbać o właściwy poślizg przestrzeni roboczej.

Na co dzień wykorzystuje się głównie dwa rodzaje smarowideł: smary stałe – długo utrzymujące się na węźle tarcia, używane tam, gdzie smary płynne i półpłynne mogłyby wyciec, a także smary w sprayu. Te ostatnie służą głównie do smarowania łożysk, łańcuchów, przedłużając żywotność maszyn. Wśród smarów stałych, dostępnych w przedsiębiorstwie naszego rozmówcy, wyróżnia się m.in.: wazelinę techniczną, smary miedziane, smary litowe i grafitowe.

Gdzie jaki środek smarny zastosować?

W Zakładzie Zaopatrzenia Technicznego Chemtech można dostać każdy rodzaj mazi uznanych producentów. Bez problemu zakupi się smary płynne, czyli różnego rodzaju oleje przekładniowe i silnikowe oraz smary półpłynne (maziste) zalecane do przegubów napędowych, piór resorów. Oczywiście dostępne są też wspomniane smary stałe, które obecnie wypierane są coraz częściej przez smary w sprayu.