Sprzedaż wysyłkowa oferowana przez sklepy internetowe pozwala na łatwy dostęp do produktów, które nie są osiągalne w stacjonarnych punktach handlowych. Czasem jednak z pewnych powodów zamówiony towar nie spełnia naszych oczekiwań. Wówczas możemy go zareklamować i zwrócić. W końcu jako konsument zawarliśmy ze sprzedawcą umowę na odległość i jako klientowi przysługuje nam prawo do odstąpienia od zawartej umowy. Jak zatem zwrócić towar? Czy mamy do tego na pewno prawo?

Jak dokonać zwrotu towaru? 


Prawo do odstąpienia od zawartej umowy przez klienta określa ustawa z dnia 2 marca 2000 roku o ochronie (wybranych) praw konsumentów. Według niej w okresie 10 dni możemy zrezygnować z zawartej umowy bez podania przyczyny. Okres ten liczy się od momentu otrzymania produktu. Przed upływem tego terminu powinno się złożyć właściwe obwieszczenie o odstąpieniu. Takie pismo można wysłać listem poleconym do sklepu internetowego. Wówczas dostaniemy potwierdzenie odbioru. Odstąpienie od umowy w przypadku sprzedaży wysyłkowej rzeczy musi zawierać:

  • Nazwę,

  • Adres e-sklepu,
  • Datę zawarcia umowy: ewentualnie jej numer.

Zazwyczaj firmy wysyłkowe przekazują tzw. potwierdzenie informacji o prawie do odstąpienia w okresie 10 dni. Jeśli jednak nie otrzymaliśmy takiego powiadomienia, oznacza to jego automatyczne przedłużenie do 3 miesięcy. W przypadku uzyskania w tym czasie takiego potwierdzenia, okres ten skraca się do standardowych 10 dni, liczonych od daty przyjęcia produktu.

Jak wygląda zwrot towaru? 

W przypadku odstąpienia od zawartej umowy, uznawana jest ona za nieważną. Zwrot towaru zakupionego przez Internet skutkuje wtedy zwolnieniem z jakichkolwiek zobowiązań. W następstwie tych działań konsument i sprzedawca muszą zwrócić wzajemnie świadczone przedmioty. Ważne, by zwracana rzecz była odesłana w stanie niezmienionym i nieużywanym. Na zwrot towaru klient ma 2 tygodnie. Jeśli dokonaliśmy przedpłat, powinniśmy zażądać otrzymania od nich odsetek. Liczą się one od terminu przeprowadzenia przedpłaty.

Kiedy nie można dokonać zwrotu towaru zakupionego w Internecie? 

Odstąpienie od umowy nie obejmuje następujących przypadków:

  • Wykonywanych na zamówienie produktów: wyprodukowanych według podanych przez klienta szczegółów,

  • Przedmiotów podatnych na szybkie zepsucie lub z krótkim terminem ważności,

  • Artykułów higienicznych (również pakowanych) np. soczewek kontaktowych,

  • Nagrań dźwiękowych lub filmowych oraz programów komputerowych zapisanych na zapieczętowanych nośnikach np. płyty,
  • Innych treści cyfrowych, dostępnych online i niezapisanych na przekaźniku.

Do jakich informacji ma prawo klient?

Sklepy e-commerce muszą udostępnić konsumentowi informacje dotyczące:

      • Metody i terminu zapłaty,

      • Finałowych kosztów transakcji: obejmują cenę produktu razem z podatkiem czy kosztami doręczenia,

      • Warunków odstąpienia od zawartej umowy oraz wiążących się z tym spraw,

      • Mediacji konsumenckich: dotyczy ewentualnego odwołania się do pozasądowych sposobów rozwiązywania sporów,

      • Reklamacji i gwarancji,

      • Wykorzystywanego tzw. kodeksu dobrych praktyk.

      Sprzedaż wysyłkowa i firma ją prowadząca powinna także udostępnić podstawowe informacje o oferowanych produktach. Dotyczy to szczególnie funkcji i wymagań sprzętu.

      Sprzedawca w ramach zwrotu towaru powinien zwrócić pieniądze (w tej samej formie, w której została wpłacona) oraz koszt najtańszej przesyłki.