Kolej to jeden z głównych rodzajów transportu pasażerskiego i towarowego, jaki funkcjonuje w Polsce. Dzięki kolejnym inwestycjom w tym sektorze sukcesywnie się rozwija i cieszy rosnącą popularnością wśród podróżujących. Ogromny wpływ na to ma zarówno stan techniczny taboru kolejowego, jak i infrastruktura. W artykule przybliżamy kwestie związane z remontem i modernizacją torów.

Pomiary torów i rozjazdów

Bardzo ważnym aspektem eksploatacji linii kolejowych są pomiary torów i rozjazdów. To dzięki nim możemy ocenić stan elementów konstrukcyjnych i zaplanować odpowiednie działania w celu utrzymania ich funkcjonalności. Przy użyciu bezpośrednich oraz pośrednich metod sprawdzane są:

  • szerokość toru,
  • wichrowatość toru,
  • różnice w wysokości toków szynowych,
  • przesunięcia toków szynowych,
  • położenie torów w pionie i poziomie,
  • luzy w stykach toru klasycznego,
  • stopień nachylenia łuków w rozjazdach.

W pomiarach bezpośrednich używa się toromierza lub dalmierza laserowego – istotne jest przy tym, aby urządzenie to podawało wynik z dokładnością do milimetra. Do pomiarów pośrednich wykorzystuje się natomiast pojazdy wyposażone w urządzenia pomiarowe, które rejestrują dane podczas jazdy.

Ze względu na znaczenie, jakie pomiary torów mają dla bezpieczeństwa i sprawności urządzeń kolejowych, zadanie to należy powierzyć doświadczonym w tej dziedzinie specjalistom, na przykład z firmy Rem-Bud. Weryfikacja uzyskanych wyników służy zaplanowaniu remontu lub modernizacji torów i rozjazdów, dlatego analiz należy dokonywać regularnie – dwa razy do roku, na wiosnę i jesień. Prace mogą obejmować różny zakres, ale najczęściej polegają na wymianie poszczególnych części na nowe, zgodne z przepisami prawnymi i wytycznymi. Do rutynowych działań należy też usuwanie chwastów, które ograniczają widoczność i mogą działań niszcząco na konstrukcje torów i przejazdów.

Przejazdy kolejowo-drogowe

Przejazdy kolejowo-drogowe, czyli skrzyżowania ruchu drogowego oraz kolejowego stanowią element infrastruktury kolejowej i jako takie muszą być utrzymane w odpowiednim stanie. Mogą być one strzeżone, wyposażone w system sterowany ręcznie przez osobę obsługującą przejazd lub w system sterowany automatycznie. Innym rodzajem są przejazdy pozbawione rogatek, na których ruchem steruje sygnalizacja świetlna. Spotkać możemy też przejazdy niestrzeżone, oznakowane jedynie znakami drogowymi. Modernizacja przejazdów w tym przypadku służyć będzie przede wszystkim zwiększeniu bezpieczeństwa. W tym celu przeprowadza się:

  • naprawę lub wymianę torów,
  • naprawę lub wymianę płyt przejazdowych,
  • modernizację urządzeń zawiadujących ruchem kolejowym,
  • wymianę nawierzchni drogi dojazdowej,
  • wymianę oświetlenia.

Coraz częściej też zarządcy infrastruktury kolejowej decydują się na montaż monitoringu na przejazdach kolejowych. Dużym ułatwieniem w razie wypadku będzie umieszczenie oznakowania  w postaci żółtych naklejek, co pozwoli karetce pogotowia szybciej dotrzeć na miejsce zdarzenia.