Lokomotywy spalinowe to złożone konstrukcje, które wymagają regularnych przeglądów i serwisowania. Ich niezawodność i walory techniczne sprawiają, że mimo upływu lat nadal znajdują zastosowanie na polskich torowiskach. Niestety, jak wszystkie maszyny, mogą ulegać awariom. Ekspert z Przedsiębiorstwa Naprawy Taboru Kolejowego i Maszyn wskaże, które części najczęściej się psują, i jakie elementy lokomotywy są szczególnie narażone na uszkodzenia.

Budowa lokomotywy spalinowej – z czego składa się maszyna?

Sercem każdej lokomotywy spalinowej jest silnik (tłokowy lub turbinowy), który napędza koła zębate, pompę lub prądnicę. Ważnymi elementami są także przekładnie hydrauliczne, elektryczne lub mechaniczne, które wprawiają lokomotywę w ruch. Jak wskazuje specjalista z Przedsiębiorstwa Naprawy Taboru Kolejowego i Maszyn przy opisie technicznym należy uwzględnić różnego typu części mechaniczne m.in. zderzaki, stalowe nadwozia i konstrukcje kratowe. Podczas diagnostyki sprawdza się również podzespoły włącznie z zestawem kołowym. Aby lokomotywa pracowała z pełną wydajnością, należy zadbać o zestrojenie wielu części mechanicznych.

Przedsiębiorstwo Naprawy Taboru Kolejowego i Maszyn – awarie lokomotyw spalinowych

Lokomotywy spalinowe nie należą do awaryjnych maszyn, a większość uszkodzeń wynika z intensywnego użytkowania i przeciążeń podczas przewozu osób i towarów. Niektóre pojazdy pokonują nawet kilkaset kilometrów każdego dnia, z czego część tras przebiega po źle utrzymanych torowiskach. Jedną z częstszych usterek, wskazanych przez specjalistę z Przedsiębiorstwa, jest nieprawidłowo działający układ korbowo-tłokowy.

 Szczególnie awaryjną częścią jest wał korbowy – intensywnie eksploatowany wymaga szczególnej kontroli. Inną typową usterką są uszkodzenia wózka, który stanowi bardzo ważny element podwozia

– zaznacza pracownik firmy. W przypadku awarii agregatów prądotwórczych jedynym rozwiązaniem wydaje się regeneracja lub wymiana wadliwych części.