Cięcie i wypełnienie szczelin dylatacyjnych jest niedocenianym, ale bardzo ważnym elementem przy wykonywaniu nawierzchni z betonu cementowego na lotniskach i drogach kołowych. Ta celowo utworzona szczelina dzieli nawierzchnię betonową na wyznaczone pola i kompensuje przemieszczenia pomiędzy płytami. Szczeliny dylatacyjne powinni wykonywać wyłącznie doświadczeni specjaliści, których znajdziesz w firmie Rekma. Mamy wtedy pewność, że szczeliny zostaną precyzyjnie wycięte i wypełnione zgodnie z wymaganiami technologii.

W jakim celu wykonywane są szczeliny dylatacyjne w nawierzchniach?

Wykonując nawierzchnię z betonu cementowego należy pamiętać o takich czynnikach mających wpływ na jej właściwe użytkowanie jak naprężenia termiczne wywołane skurczem betonu na etapie wiązania, czy dobowymi i sezonowymi zmianami temperatur. Powodują one powstawanie przemieszczeń pomiędzy płytami, które kurczą się i rozszerzają w zależności od temperatury. Zatem, aby uniknąć pęknięć, odkształceń i uszkodzeń nawierzchni wykonuje się szczeliny dylatacyjne, które następnie są wypełniane materiałem takim jak masy zalewowe lub profile gumowe. Jak zaznacza ekspert z firmy Rekma:

Jeszcze niedawno, często mogliśmy spotkać się z opiniami, że szczeliny dylatacyjne są problemem utrudniającym wykonawstwo. Zajmując się tym tematem przeszło 20 lat wiemy, że prawidłowo wycięta i wypełniona dylatacja ma pozytywny wpływ na jakość i trwałość wykonanej nawierzchni z betonu cementowego. Podstawowym warunkiem, o którym należy pamiętać jest to, że powinna zostać wykonana przez doświadczoną firmę, przy użyciu specjalistycznego sprzętu i wysokiej jakości materiałów.

Jak wykonuje się szczeliny dylatacyjne w nawierzchniach?

Do ich wykonania niezbędne są: doświadczony personel, specjalistyczny sprzęt oraz wysokiej jakości masy zalewowe, które umożliwiają uzyskanie dylatacji o właściwej trwałości i prawidłowych parametrach. Proces rozpoczyna się od wykonania precyzyjnych pierwszych cięć w świeżym betonie. Następnie po uzyskaniu przez beton odpowiedniej wytrzymałości poszerza się wyciętą uprzednio szczelinę tworząc komorę dylatacyjną o zadanych wymiarach. Komorę dylatacyjną wypełnia się w zależności od wymagań Inwestora masami zalewowymi, bądź gumowymi profilami dylatacyjnymi. Stosując masy zalewowe należy zadbać o staranne oczyszczenie szczeliny, ułożenie kordu podtrzymującego masę zalewową, zagruntowanie ścianek komory oraz wypełnienie masą zalewową. Pracownicy firmy Rekma również posiadają niezbędną wiedzę i doświadczenie w instalacji gumowych profili dylatacyjnych, które są wciskane za pomocą specjalistycznego sprzętu w uprzednio przygotowaną szczelinę.