Głównym powodem wyodrębnienia lokalu z reszty budynku jest założenie dla niego księgi wieczystej. W tym celu niezbędne jest uzyskanie odpowiedniego dokumentu, który potwierdzi, że stanowi on odrębną nieruchomość. Przygotowywaniem dokumentacji zaświadczenia o samodzielności lokali w budynkach jednorodzinnych, wielorodzinnych, usługowych i gospodarczych zajmuje się krakowska pracownia rysunkowo-projektowa Rysownik4u.

Jakie dokumenty są potrzebne do uzyskania zaświadczenia o samodzielności lokalu?

Lista wymaganych dokumentów potrzebnych do uzyskania zaświadczenia o samodzielności lokalu może różnić się w zależności od urzędu, w którym będzie składany wniosek. Dlatego najlepiej wcześniej sprawdzić, czego wymaga dana instytucja. Na pewno potrzebna będzie inwentaryzacja lokalu, która musi być przygotowana przez uprawnioną osobę. Miejscem godnym polecenia jest biuro Rysownik4u, które wykonuje zlecenia o charakterze outsourcingowym dla branży o profilu architektonicznym, wykonawczym, produkcyjnym i budowlanym. Inne dokumenty, których mogą wymagać urzędy to np.:

  • decyzja zezwalająca na  użytkowanie obiektu,
  • oryginał pełnomocnictwa w przypadku ustanowienia pełnomocnika,
  • dokumenty potwierdzające, że dany lokal został wybudowany legalnie,
  • kopia aktu notarialnego, w przypadku, gdy budynek nie jest nowo wybudowany,
  • rzuty poszczególnych kondygnacji budynku,
  • dowód uiszczenia opłaty skarbowej.

Dlaczego pracownia Rysownik4u jest godna polecenia?

Profesjonalizm, fachowa wiedza, wieloletnie doświadczenie – tak można w skrócie opisać pracownię rysunkowo-projektową Rysownik4u.

„Działamy na rynku od 2012 roku. Oferujemy kompleksowe opracowania rysunkowe i rysunkowo-projektowe. Naszą specjalnością jest tworzenie rysunków detali wykonawczych oraz inwentaryzacji projektowych i po wykonawczych. Wykonujemy także między innymi: projekty technologiczne, dokumentację rysunkową, tworzymy biblioteki CAD. Powierzone nam zlecenia zawsze realizujemy we wcześniej ustalonym z Klientem terminie”

 – mówi jeden ze współwłaścicieli firmy.

Kiedy potrzebne jest zaświadczenie o samodzielności lokalu?

Jak już wspomniano we wstępie artykułu, zaświadczenie o samodzielności lokalu potrzebne jest w celu założenia dla niego księgi wieczystej. Istnieją jednak jeszcze inne sytuacje, w których pozyskanie takiego dokumentu będzie potrzebne. Są to: ustanowienie odrębnej własności lokalu np. w celu sprzedaży i przeniesienie wartości czy przebudowa obiektu, czyli zmiana parametrów użytkowych lub technicznych istniejącego budynku oraz podział, lub połączenie już istniejących lokali.