Awaria układu hamulcowego należy do szczególnie niebezpiecznych. Zwłaszcza wtedy, kiedy jest ukryta i nie dostrzega się pierwszych jej objawów. Wśród najbardziej wrażliwych elementów układu hamulcowego trzeba wymienić hamulec ręczny, klocki, tarcze oraz system ABS. Jakie są pierwsze objawy usterek, które można dostrzec i kiedy udać się do mechanika? Sprawdź, co na ten temat podpowiadają specjaliści z warsztatu samochodowego Auto-Serwis Potocka.

Najczęstsze objawy awarii hamulców

Większość objawów jest mocno charakterystyczna, dlatego łatwo je zauważyć nawet nie znając się na samochodach. Najszybciej wykryją je oczywiście właściciele pojazdów, którzy jeżdżą nimi regularnie, gdyż wszelkie odstępstwa od normy lepiej skonsultować z doświadczonym mechanikiem.

Problemy z systemem ABS:

  •     podświetlenie się kontrolki na desce rozdzielczej;

  •     blokowanie kół podczas hamowania;

  •     brak reakcji ABS przy hamowaniu na śliskiej nawierzchni.

Zużyte klocki i tarcze:

  •     hałasy i wibracje podczas hamowania;

  •     smród spalenizny;

  •     metaliczny dźwięk tarcia;

  •     nagrzewające się podczas jazdy felgi.

 Awaria hamulca ręcznego:

  •     całkowite zablokowanie się kół;

  •     luźny drążek;

  •     popiskiwanie w czasie jazdy.

Objawów układu hamulcowego może być oczywiście więcej, jednak to właśnie te wyżej wymienione pojawiają się najczęściej. Osoba, która dobrze zna swoje auto, potrafi bardzo szybko je zarejestrować.

Kiedy wybrać się do mechanika?

Do warsztatu należy udać się od razu, kiedy tylko dostrzeże się pierwsze problemy z układem hamulcowym. Niestety, wiele osób bagatelizuje niepokojące dźwięki i wibracje i reaguje dopiero wtedy, kiedy hamulce zaczynają odmawiać posłuszeństwa. Szybkie i sprawne hamowanie może uratować życie! Warsztatem samochodowym zajmującym się między innymi naprawą układów hamulcowych jest Auto-Serwis Potocka z Warszawy. W zakres usług warsztatu wchodzą także usługi takie jak: ocena techniczna pojazdu, naprawy zawieszenia, regulacja ustawienia świateł, wymiana opon z letnich na zimowe i odwrotnie.

Szybka reakcja może również oznaczać niższy koszt naprawy. Dotyczy to nie tylko hamulców, ale wszystkich układów samochodu. Jedna zepsuta część bardzo często oddziałuję na kolejne, prowadząc do ich zniszczenia.

Przyczyny awarii układu hamulcowego

Klienci warsztatów bardzo często doszukują się przyczyny awarii, jednak tych może być wiele np. niewłaściwa technika jazdy. Jak tłumaczy mechanik z warsztatu Auto-Serwis Potocka:

W przypadku starszych aut zwykle wina leży po dronie nadmiernie wyeksploatowanych części. Klocki z czasem ulegają ścieraniu, a wszystkie metalowe elementy mogą ulegać korozji.

Niezwykle ważne jest zatem regularne kontrolowanie sprawności układu hamulcowego, szczególnie przed wyruszeniem w dalszą trasę oraz stosowanie się do wskazówek podczas przeglądu technicznego, nawet wtedy, kiedy wytyczne te nie są obowiązkowe.